به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی اظهار داشته اند که کمکهای اطلاعاتی ایالات متحده به اوکراین در کشتن ژنرال های روسی دخیل بوده است.

مایه شگفتی تحلیلگران نظامی

بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، به گفته مقامات ارشد آمریکایی، ایالات متحده اطلاعاتی در مورد واحدهای روسی ارائه کرده که به اوکراینی ها اجازه داده تا موفق به هدف گرفتن بسیاری از ژنرال های روسی طی  جنگ اوکراین شده که در اثر آن برخی از آنها کشته شده اند. به گفته مقامات اوکراینی، تاکنون دستکم 12 ژنرال روس در خط مقدم کشته اند -مسئله ای که تحلیلگران نظامی را شگفت زده کرده است.

کمک به هدف گیری ها بخشی از کوششهای طبقه بندی شده دولت بایدن است مبنی بر ارائه اطلاعات لحظه ای میدان نبرد به اوکراین. به گفته مقامات آمریکایی، این اطلاعات همچنین شامل تحرکات نیروهای روسیه است -از جمله ارزیابی‌ اخیر آمریکا از طرح مخفی مسکو برای نبرد در منطقه دونباس در شرق اوکراین. مقامات از مشخص کردن این که چه تعداد ژنرال روسی در نتیجه کمک های ایالات متحده کشته شده اند، خودداری کردند.

تغییر در سیاست های آمریکا؛ ورود جنگ به مرحله جدید

ایالات متحده بر ارائه اطلاعاتی مبنی بر محل استقرار و جزئیات دیگر از جمله نحوه تحرک نیروهای ارتش روسیه که اغلب در حال جابجایی هستند، تمرکز کرده است. مقامات اوکراینی این اطلاعات جغرافیایی را با اطلاعات خود همسان می کنند -از جمله ارتباطات رهگیری شده که ارتش اوکراین را از حضور افسران ارشد روسی آگاه می کند- و برای انجام حملات توپخانه ای و سایر حملاتی که منجر به کشته شدن افسران روسی شده، به کار می برند.

به اشتراک گذاری اطلاعات بخشی از جریان فزاینده کمک های ایالات متحده است که شامل تسلیحات سنگین تر و ده ها میلیارد کمک می شود و نشان می دهد که محدودیت های اولیه آمریکا در حمایت از اوکراین با چه سرعتی تغییر کرده است، چرا که جنگ وارد مرحله جدیدی شده که می تواند طی ماه ها ادامه یابد.

حمایت اطلاعاتی ایالات متحده از اوکراینی ها تأثیر تعیین کننده ای در میدان نبرد داشته که اهداف شناسایی شده توسط ارتش اوکراین را تأیید کرده و یا اهداف جدیدی را پیشنهاد می کند. این جریان اطلاعاتی در مورد حرکت نیروهای روسی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده، امری کم سابقه است. از آنجایی که روسیه در مرحله اولیه جنگ در حرکت به سمت کیف، ناکام ماند، با فشار متمرکزتر در شرق اوکراین که تا کنون به آرامی و به طور نابرابر مقاومت کرده، تلاش کرده نیروهای خود را دوباره سازماندهی کند.

هراس از گسترده شدن میدان نبرد

دولت بایدن تاکنون  به دنبال مخفی نگه داشتن بخش بزرگی از این جریان اطلاعاتی در میدان نبرد بوده است، چرا که هراس دارد این عمل امری مخاصمه آمیز در نظر گرفته شود و ولادیمیر پوتین را به جنگی گسترده تر تحریک کند. همچنین مقامات آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز توضیح نداده اند چگونه اطلاعاتی در مورد مقر نیروهای روسیه به دست آورده اند، زیرا می ترسند روش های جمع آوری اطلاعات آنها را به خطر بیندازند. اما در طول جنگ، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده از منابع مختلفی از جمله ماهواره‌های طبقه‌بندی شده و تجاری برای ردیابی تحرکات نیروهای روسیه استفاده کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، تا آنجا پیش رفت که هفته گذشته گفت: «ما می‌خواهیم روسیه را تا حدی ضعیف ببینیم که نتواند کارهایی را که در حمله به اوکراین انجام داده است دوباره تکرار کند».

جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم در پاسخ به سوالی درباره اطلاعاتی که در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد، گفت که «ما در مورد جزئیات این اطلاعات صحبت نخواهیم کرد». اما او اذعان کرد که ایالات متحده «اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار می دهد که آنها می توانند برای دفاع از خود از آنها استفاده کنند».

با این حال مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که همه این حملات با کمک اطلاعات آمریکا انجام نشده است. به گفته چندین مقام آمریکایی، حمله چند روز پیش به مکانی در شرق اوکراین که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در حال بازدید از آن بود، با کمک اطلاعات آمریکایی صورت نگرفته است. این مقامات گفته اند ایالات متحده از ارائه اطلاعات در مورد ارشدترین رهبران روسیه امتناع می کند. با این حال آنها اعتراف کردند که اطلاعات آمریکا در مرگ ژنرال های دیگر بسیار کلیدی بوده است.

ارسال کمکهای بیشتر

دولت بایدن همچنین در حال تامین تسلیحات جدید است که توانایی اوکراین را برای هدف قرار دادن افسران ارشد روسی بهبود می بخشد. پهپاد سوئیچبلید که اکنون در حال ارسال به میدان جنگ است، می تواند برای شناسایی و کشتن سربازان مورد استفاده قرار گیرد و می تواند ژنرالی را که در یک وسیله نقلیه نشسته یا در خط مقدم در حال فرمان دادن است، مورد هدف قرار دهد.

مقامات آمریکایی علناً اذعان کرده اند که ایالات متحده در آستانه تهاجم روسیه در 24 فوریه به اطلاعات عملیاتی در اختیار اوکراین می گذارند. برای مثال، قبل از حمله، سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد حمله قریب الوقوع به فرودگاه هاستومل در شمال کیف هشدار دادند. این مسئله به اوکراین اجازه داد تا دفاع خود را در این ناحیه تقویت کند و نیروهای هوابرد روسیه در نهایت نتوانستند فرودگاه را مورد حمله قرار دهند.

ثمره بی انضباطی نظامی و بی تجربگی روس ها

مقامات فعلی و سابق ارتش آمریکا می گویند در حالی اطلاعات ارزشمندی به اوکراین ارائه کرده اند که ژنرال های روسی اغلب با صحبت از طریق تلفن ها و رادیوهای ناامن خود را در معرض شنود الکترونیکی قرار می دهند. به گفته فردریک هاجز، فرمانده ارشد سابق ارتش ایالات متحده در اروپا که اکنون در مرکز تحلیل سیاست اروپا است: «این نشان دهنده انضباط ضعیف، عدم تجربه، غرور و تحقیر توانایی های اوکراین است. تعیین موقعیت مکانی شخصی که تلفنی در حال صحبت کردن در فضای روشن است، کار سختی نیست».

تاکتیک های نظامی روسیه نیز ژنرال های ارشد را آسیب پذیر کرده است. یک سلسله مراتب فرماندهی متمرکز و از بالا به پایین به بالاترین سطوح نظامی قدرت تصمیم گیری می دهد - در مقایسه با ساختار غیرمتمرکزتر آمریکایی که بسیاری از تصمیمات میدان جنگ را به پرسنل ارشد و افسران جوان واگذار می کند. بدین ترتیب این مسئله ژنرال های روسی را برای حل مسائل لجستیکی و عملیاتی مجبور به انجام سفرهای پرخطر به خط مقدم می کند.  به گفته ژنرال هاجز: «وقتی مشکلاتی پیش می آید، این افسران بلندمرتبه هستند که باید آن را حل کنند».

لوله ها باز شدند

با این همه دولت بایدن همچنان در تحریک بیشتر پوتین تا حدی محتاط است چرا که از این واهمه دارد که او حملات خود را تشدید کند -بایدن از همان ابتدا اعلام کرد که سربازان آمریکایی را به اوکراین اعزام نخواهد کرد و منطقه پرواز ممنوع را در آنجا ایجاد نخواهد کرد. با این حال، برخی از مقامات اروپایی معتقدند، علیرغم لفاظی های پوتین مبنی بر اینکه روسیه در حال نبرد با ناتو و غرب است، او تاکنون از آغاز یک جنگ گسترده تر صرف نظر کرده است. اما مقامات آمریکایی نسبت به این مسئله با تردید بیشتری نکاه می کنند و هفته ها در این مورد بحث کرده اند که چرا پوتین از تشدید بیشتر  درگیری پرهیز کرده است.

از نگاه مقامات آمریکایی مسکو محاسبات خاص خود را دارد، از جمله اینکه آیا می تواند یک جنگ بزرگتر را مدیریت کند، به ویژه جنگی که به ناتو اجازه می دهد منشور دفاعی متقابل خود را مورد استناد قرار دهد و مستقیم تر وارد جنگ شود.

به گفته اولین فارکاس، مقام ارشد سابق وزارت دفاع دولت اوباما در امور روسیه و اوکراین: «واضح است که ما می‌خواهیم روس‌ها تا حدودی بدانند که تا این میزان به اوکراینی‌ها کمک می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما هر آنچه را که برای پیروزی نیاز دارند به آنها می دهیم و از واکنش پوتین نمی ترسیم. اما خوش خیال هم نخواهیم بود».

با این حال، اشتراک گذاری اطلاعات یک شکل ایمن از کمک تلقی می شود، زیرا نامرئی یا حداقل انکارپذیر است. مقامات می گویند که اطلاعات محرمانه آمریکا در طیف وسیعی از زمینه ها را، از تحرکات نیروهای روسی گرفته تا داده هایی برای هدف قرار دادن، در اختیار اوکراین قرار داده اند.

مقامات آمریکایی گفتند که ماه گذشته، در حالی که نیروهای نظامی کیف برای دفاع در برابر حمله مجدد مسکو در شرق اوکراین آماده می شدند، ایالات متحده جریان اطلاعات به اوکراین را در مورد نیروهای روسیه در دونباس و کریمه افزایش داد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز سه شنبه در کمیته سنا گفت: «مقدار قابل توجهی اطلاعات از ایالات متحده به اوکراین جریان دارد. ما لوله ها را باز کرده ایم.»