به گزارش اکوایران، در شرایطی که با سفر هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام، امیدها را در دل هواداران توافق بار دیگر زنده کرده است، مواضع نماینده دولت روسیه در گفت‌وگوهای هسته‌ای بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چهره‌ای خبرساز در مذاکرات احیای برجام محسوب می‌شد که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، نقش فعال‌تری را نیز به ظاهر بر عهده گرفت. اولیانوف که در فضای مجازی هم حضور فعالی دارد، طی مذاکرات وین، با توئیت‌های خود مبدل به ستاره این مذاکرات شده بود.

با این حال، با وقوع جنگ اوکراین و بالا گرفتن بی‌سابقه تنش‌ها میان روسیه و غرب، مذاکرات هسته‌ای در وین نیز متوقف شد و با درخواست روسیه مبنی بر دریافت تضمین‌هایی از سوی غرب برای تحت‌الشعاع قرار نگرفتن روابط فنی-اقتصادی ایران و روسیه به واسطه اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، گفت‌وگوهای هسته‌ای به بن‌بست کشیده شد.

علی‌رغم آن‌که در نهایت مسکو اعلام کرد که تضمین‌های لازم را از غرب دریافت کرده، با این وجود به نظر می‌رسد احیای برجام و توافق هسته‌ای ایران هم چنان تحت‌الشعاع جنگ اوکراین قرار دارد. شب گذشته، در شرایطی که با بازگشت نماینده اتحادیه اروپا از تهران، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اذعان کرده بود که شاهد گشایشی در بن‌بست مذاکرات است و توافق هم‌چنان در دسترس است، میخائیل اولیانوف با انتشار توئیتی اظهار کرد که در شرایط فعلی روسیه امکان ایفای نقش فعالی در مذاکرات ندارد. او در توئیتر نوشت: «در شرایط مختلف، روسیه احتمالاً می‌توانست خدمات خوب خود را برای نهایی کردن توافق برجام در اختیار دو طرف قرار دهد. اما الان نه».

11

با توجه به سطح اختلافات کنونی میان غرب و روسیه، می‌توان پیش‌بینی کرد که که اولیانوف در حال اشاره به جنگ اوکراین است. اولیانوف در توئیت دیگری در پاسخ به لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال که نوشته بود: «روسیه برای امضای قراردادی که می‌گوید همواره از آن حمایت و به آن متعهد بوده، دخالت نمی‌کند. این به وضوح نشان می دهد که روسیه اختلافات خود با واشنگتن را به تمایل خود برای کمک به ایران ترجیح می دهد. چه خوب که به آن اعتراف می‌کند»، نوشت: «اشتباه می‌کنی، لارنس عزیز. خیال پردازی‌ها و حدس‌وگمان‌های خود را رها کن. آن‌چه را که نوشتم باز بخوان. از آنجایی که واقع‌گرا هستیم، درک می‌کنیم که نمی‌توانیم انتظار گفتگوی نتیجه‌‌بخشی درباره برجام با ایالات متحدهی داشته باشیم که وارد یک جنگ نیابتی علیه روسیه شده است».  

با این حال مجادلات توئیتری اولیانوف پیرامون مواضع اخیر روسیه در مذاکرات احیای برجام بدین جا خاتمه نیافت. اولیانوف ابتدا در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که نوشته بود اولیانوف به عدم علاقه روسیه نسبت به مداخله به نفع احیای برجام اعتراف کرده، نوشت که سخنان او به اشتباه تعبیر شده است، چرا که روسیه در موقعیت ارائه پیشنهاد قرار ندارد، نه این‌که تمایلی به این کار ندارد.

اما از همه بحث‌برانگیزتر، زمانی که یک کاربر ایرانی در توئیتر ضمن متهم کردن روسیه به خیانت علیه ایران نوشت که اکنون روسیه است که باید به فکر واماندگی خود کند، اولیانوف در پاسخ نوشت: «ما یا شما؟». پاسخی که به نوعی اشاره به آگاهی روس‌ها به تاثیر تحریم‌ها روی اقتصاد ایران و از سوی دیگر نوعی طعنه به ایران در مورد نیاز این کشور برای بیرون آمدن از وضعیت فعلی به روسیه دارد.

12