به گزارش اکوایران، وزیر خارجه روسیه گفت مسکو نسبت به از سرگیری روابط با غرب و نیاز به آن اطمینان ندارد و روی روابط با چین کار خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته مسکو پیشنهادات غرب را برای برقراری مجدد روابط و بررسی این‌که آیا چنین چیزی این مورد نیاز است را بررسی خواهد کرد، اما بر توسعه روابط با چین تمرکز خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، در یک جلسه پرسش‌وپاسخ در  مسکو گفته کشورهای غربی از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را -که توسط مسکو به عنوان یک عملیات نظامی ویژه توصیف شده-  آغاز کرد، «روس هراسی» را ترویج کرده‌اند. او گفت که روسیه در حال تلاش برای جایگزینی کالاهای وارداتی از کشورهای غربی است و در آینده تنها به کشورهای «قابل اعتماد» که وابسته به غرب نیستند متکی خواهد بود.

لاوروف بر اساس متنی که در وب سایت وزارت خارجه منتشر شده است، گفته: «اگر آنها (غرب ها) بخواهند در زمینه از سرگیری روابط چیزی پیشنهاد دهند، ما به طور جدی بررسی خواهیم کرد که آیا به آن نیاز خواهیم داشت یا نه».

لاوروف هم چنین نارضایتی خود را از کشورهای غربی که به گفته او مصمم به تغییر قوانین روابط بین‌الملل به ضرر روسیه هستند، ابراز کرد. او گفته: «ما نباید به هیچ وجه به تأمین مطلق همه چیز از غرب برای تضمین توسعه بخش‌های بسیار مهم برای امنیت، اقتصاد یا حوزه اجتماعی میهنمان وابسته باشیم».

لاوروف گفته که هدف مسکو در حال حاضر توسعه بیشتر روابط با چین است. به گفته لاوروف: «اکنون که غرب «موضع دیکتاتوری» را اتخاذ کرده است، روابط اقتصادی ما با چین حتی سریع‌تر رشد خواهد کرد. علاوه بر درآمد مستقیم برای دولت، این فرصتی برای توسعه شرق دور و سیبری شرقی است».

او گفت که چین دارای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است که «به هیچ وجه کم‌تر از غرب نیستند. موارد زیادی در اینجا منافع متقابل را تضمین می‌کند». لاوروف گفت که روسیه «تنها روی خودمان و کشورهایی حساب می کند که ثابت کرده اند قابل اعتماد هستند و با موسیقی فلوت‌زن‌ها دیگر نمی‌رقصند. با این حال اگر کشورهای غربی نظر خود را تغییر دهند و شکلی از همکاری را پیشنهاد دهند، ما می‌توانیم تصمیم بگیریم.».