به گزارش اکوایران، یک رسانه آمریکایی مدعی شد رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم نهایی خود را برای حفظ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم وزارت خارجه این کشور گرفته است.

بنا بر گزارش پالیتیکو، به گفته یک مقام ارشد غربی، جو بایدن تصمیم خود را برای نگه داشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه تروریسم نهایی کرده است. این تصمیم به وضوح تلاش های بین المللی برای بازگرداندن توافق هسته ای 2015 ایران را پیچیده تر می کند.

یک فرد مطلع دیگر به پالیتیکو گفته که بایدن تصمیم خود را در روز 24 آوریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد و افزود که این تصمیم کاملاً نهایی اعلام شده و پنجره این امتیاز بسته شده است. بنت بعداً محتوای گفتگوی ماه گذشته خود با بایدن را در توییتی تایید کرد. وی افزود: «من از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر حفظ سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی استقبال می کنم».

ایالات متحده در سال 2019 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» وزارت امور خارجه قرار داد. این برچسب گذاری بخشی از کمپین «فشار حداکثری» رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ بود که پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، بر ایران تحمیل کرد.

اسرائیل از دیرباز یکی از پر سروصداترین دولت های خارجی در مخالفت با حذف این سازمان از فهرست مذکور و احیای توافق هسته ای بوده است. مقامات دولت بایدن بیش از یک سال را برای گفتگوهای غیرمستقیم با مقامات ایرانی با هدف احیای توافق هسته ای سپری کرده اند. اما در حالی که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است، حضور سپاه در لیست مذکور به یک مانع بزرگ برای احیای نهایی توافق تبدیل شده است.

مقامات ایرانی از ایالات متحده می خواهند که قبل از اینکه تهران به توافق هسته ای پایبند باشد، برچسب تروریسم را از این سازمان بردارد. اما ایالات متحده از انجام این کار امتناع ورزیده، مگر اینکه ایران برخی امتیازات امنیتی فراتر از توافق هسته ای ارائه دهد. مقامات آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که نام تروریستی سپاه از نظر فنی هرگز بخشی از خود توافق هسته‌ای نبوده و می‌گویند با وجود این نامگذاری هنوز می‌توان این توافق احیا شود. اما حامیان بازگشت به توافق استدلال می‌کنند که برچسب ترور یکی از مجموعه‌ای از مجازات‌های غیرهسته‌ای بود که ترامپ علیه تهران اعمال کرد تا از نظر سیاسی و حقوقی احیای این توافق دشوارتر شود.

در هفته‌های اخیر، مقامات دولت بایدن به‌طور فزاینده‌ای نشان داده بودند که احتمال کمی وجود دارد که به حذف نام برچسب تروریستی فکر کنند، به‌ویژه که قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه نسبت به انجام این کار هشدار داده‌اند. در اوایل این ماه اکثریت سناتورهای آمریکایی از دو حزب از قطعنامه‌ای حمایت کردند که با لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالفت می‌کرد و اعلام کرد که هرگونه توافق هسته‌ای با تهران باید با فعالیت‌های منطقه ای ایران نیز مقابله کند.

این که بایدن به بنت گفته قصد ندارد سپاه را از لیست مذکور حذف کند، عقب نشینی از این ماجرا را سخت تر خواهد کرد. یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع ماه گذشته به پالیتیکو گفته بود: «موضع ایالات متحده این بوده که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن اقدام به حذف این برچسب گذاری -که فراتر از برجام است- نخواهد کرد». این مقام تصریح کرد که موضع دولت به ویژه با توجه به تهدیدات مداوم سپاه علیه [آمریکایی ها] تغییر نخواهد کرد.

برخی از حامیان احیای برجام خاطرنشان می‌کنند که قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی تفاوت چندانی در سیاست ایالات متحده در قبال ایران ایجاد نکرده، زیرا سپاه پیش از این نیز تحت تحریم‌های بسیاری قرار داشت. آنها می گویند برای بازگرداندن توافق هسته ای، حذف این برچسب گذاری ارزش دارد.

اما مخالفان توافق هسته ای معتقدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک تهدیدی بزرگ علیه منافع اسرائیل و ایالات متحده در سراسر خاورمیانه است. آنها همچنین می گویند توافق هسته ای در این مرحله آنقدر ضعیف است که ارزش بازیابی را ندارد و خاطرنشان کردند که برخی از مفاد آن تا چند سال دیگر منقضی می شود.

در این شرایط روز یکشنبه یکی از مقامات ارشد سپاه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و ایران را به وعده انتقام کشاند. اسرائیل در تعدادی از ترورهای مقامات ایرانی دست داشته است، اما هنوز جزئیات این ترور اعلام نشده است.

ساعاتی پس از انتشار گزارش پالیتیکو هم نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده از تصمیم دولت ایالت متحده برای حفظ سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا استقبال می‌کند. او در بیانیه‌ای تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ سپاه در فهرست تروریستی را «درست و قابل دفاع» خواند.