به گزارش اکوایران، رئیس جمهور اوکراین، هنری کیسینجر را به دلیل پیشنهاد واگذاری اراضی اوکراین به روسیه مورد شماتت قرار داد.

بنا بر گزارش پایگاه خبری هیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا را به دلیل پیشنهاد اوایل این هفته مبنی بر واگذاری برخی مناطق به روسیه در ازای صلح مورد انتقاد قرار داد. در این سخنرانی زلنسکی گفته کیسینجر «از گذشته های دور سر بیرون آورده و می‌گوید که تکه‌ای از اوکراین باید به روسیه داده شود». او گفته «تقویم کیسینجر سال 2022 نیست، بلکه 1938 است» - اشاره‌ای به توافق مونیخ، که اجازه می‌دهد آلمان نازی سرزمینی را در غرب چکسلواکی به خاک خود ضمیمه کند.

زلنسکی گفت: «پشت همه این پیشنهادات ژئوپلیتیکی کسانی که به اوکراین توصیه می‌کنند چیزی به روسیه بدهد، «ژئوپلیتیک‌های بزرگ» قرار دارد که تمایلی به دیدن مردم عادی ندارند. آنها به میلیون‌ها نفر از کسانی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند پیشنهاد می‌کنند خاکشان را با توهم صلح مبادله کنند. همیشه باید مردم را دید.»

روز دوشنبه، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، کیسینجر 98 ساله گفت: «مذاکرات بر سر صلح باید بین مسکو و کیف آغاز شود و در حالت ایده‌آل، خط تقسیم باید به وضعیت قبلی بازگردد».

روسیه در سال 2014 شبه جزیره کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد و جنبش های جدایی طلبانه را در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق تحریک کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قبل از انتقال نیروها به اوکراین و آغاز یک حمله تمام عیار، این مناطق را استقلال آنها را برسمیت شناخت. با توجه به اینکه روسیه حداقل به طور موقت از جاه طلبی های خود برای تصرف کیف کوتاه آمده، بسیاری بر این باورند که پوتین حداقل می خواهد قبل از پایان جنگ، کنترل برخی از مناطق شرقی را تضمین کند.

زلنسکی روز چهارشنبه با اشاره به پوتین گفت که به «کسانی که برای ملاقات دیگری با دیکتاتور عجله دارند» اهمیتی قائل نیست. او گفته: «مهم نیست که دولت روسیه چه می کند، همیشه کسی وجود دارد که می گوید: بیایید منافع آن (روسیه) را در نظر بگیریم. امسال در داووس دوباره این سخنان شنیده شد. با وجود اصابت هزاران موشک روسی به اوکراین. با وجود کشته شدن ده ها هزار اوکراینی».

همچنین الکسی آرستوویچ مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات کیسینجر درباره واگذاری بخشی از اراضی اوکراین به روسیه برای پایان‌دادن به جنگ گفت: «شما احمق‌هایی که قلمرو اوکراین را معامله می‌کنید به جهنم بروید». میخائیل پودولیاک یکی دیگر از مشاوران زلنسکی نیز نوشت: «ما شهروندان، سرزمین‌ یا حاکمیت خود را نمی‌فروشیم. این یک خط قرمز است. هر کسی خواستار چنین سازش‌هایی باشد، پاسخی اصولی از کی‌یف دریافت خواهد کرد».