به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس جمهور اوکراین از کندی پیشروی در دونباس خبر داده، شهردار ماریوپل وعده داده شهر را آزاد خواهد کرد.

پیشروی کند در دونباس

بنا بر گزارش یورونیوز، به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیروهای روسی در حال پیش‌روی به سمت جمهوری‌های دونباس هستند اما سرعت حرکت آنها کند است و نیروهای اوکراینی همچنان در مقابل تجاوز دشمن مقاومت می‌کنند.  زلنسکی در ادامه افزود: «ما مجددا کنترل تمام قلمروها و شهرهای اشغالی را به دست خواهیم آورد و حتی شایعاتی که درباره استفاده مسکو از سلاح‌های لیزری وجود دارد، ما را نمی‌ترساند.» 

او همچنین در خصوص تسلیحات لیزری روسیه گفت: «روسیه با ضعف عملیاتی رو به رو شده و قدرت مبارزه ارتش این کشور کاهش یافته است. استفاده از سلاح‌های لیزری هم نشان می‌دهد که موشک‌های آنها رو به اتمام است و این نشانه‌ای از ناتوانی مسکو در عملیات نظامی است.» 

با روسها سازش نمی کنیم

همچنی آلکسی آریستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور با روسیه سازش نخواهد کرد و هیچ سرزمینی را هم به مسکو واگذار نمی‌کند. آریستویچ تنها گزینه پایان جنگ میان روسیه و اوکراین را خروج نیروهای روسی و گفتگو در خصوص غرامت‌هایی دانست که از نظر او مسکو باید به کی‌یف پرداخت کند. 

او همچنین در ادامه افزود: «برخی کشورهای خواهان تکرار توافقات مینسک هستند که از سال ۲۰۱۴ به بعد در پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس ناموفق بوده است.»  آریستویچ تاکید کرد که هیچ مذاکره‌ای در این موارد وجود ندارد و کی‌یف اجازه نمی‌دهد نیروهای روس در خاک اوکراین باقی بمانند. 

ماریوپل را آزاد می کنیم

از سوی دیگر وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، می‌گوید اوکراینی‌ها مصمم هستند که شهر را از دست نیروهای روسی آزاد کرده و دشمن را از سرزمین خود بیرون کنند. بویچنکو در گفتگو با شبکه ان اچ کی ژاپن با اشاره به مقاومت نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ماریوپل گفت: «هرچند آنها بیش از ۸۰ روز جنگیدند تا پیشروی روس‌ها را کند کنند اما این ماموریت دیگر تمام شده است. با این حال ما در پایان موفق خواهیم شد که به شهر بازگردیم.»