به گزارش اکوایران، در شرایطی که نیروهای روسی با تغییر تاکتیک تمرکز خود را بر ناحیه شرقی اوکراین گذاشته‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که در تحقق اهداف جدید نیز ناکام مانده‌اند. اگر چه در روزهای اخیر با تسلیم رزم‌جویان اوکراینی در کارخانه فولاد آزوفستال کرملین از تصرف کامل شهر بندری ماریوپل خبر داده، با این حال اوضاع در جبهه شرقی برای روس‌ها خوب پیش نمی‌رود. تام بالمفورث و جاناتان لندی، مفسران خبرگزاری رویترز، با انتشار یادداشتی با عنوان «پوتین ماریوپل را تصرفکرد، اما پیروزی گسترده‌تر دونباس از دسترس خارج شد» به تحلیل آخرین وضعیت میدان نبرد در اوکراین پرداخته است.

ارتش مستهلک پوتین

در شرایطی که کرملین آماده می‌شود تا کنترل کامل ویرانه‌های شهر ماریوپول را در دست بگیرد، چشم‌انداز تلاش‌هایش برای فتح تمام دونباس در شرق اوکراین به شکل فزاینده‌ای با شکست مواجه شده است، زیرا نیروهای به شدت تضعیف‌شده‌اش فاقد توان برای پیشرفت‌های قابل توجه هستند.

تحلیلگران می‌گویند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است تصمیم بگیرد که نیروها و ادوات بیش‌تری را به کمک نیروهایی به شدت مستهلک شده خود بفرستد، چرا که در جبهه مقابل هجوم تسلیحات مدرن غربی قدرت رزمی اوکراین را تقویت کرده است. با این حال، اگر نیروهای جدید هم به میدان نبرد چهار هفته اخیر در دونباس نپیوندند، دور از ذهن می‌نماید که نیروهای روسیه به سرعت قادر به پیروزی در این جبهه باشند.

چشم‌انداز تنگ موفقیت برای کرملین

به گفته کنراد موزیکا، مدیر شرکت مشاوره روچان مستقر در لهستان: «من فکر می‌کنم که روس‌ها یا تحت وضعیت فعلی نیروهایشان پیروز خواهند شد و یا اعلام بسیج عمومی می شود. فکر نمی کنم حد وسطی وجود داشته باشد». او و دیگر تحلیل‌گران معتقدند که نیروهای متجاوز روسیه با تلفات فوق‌العاده بالای نیروها و تجهیزات روبرو هستند و چشم‌انداز موفقیت برای‌ آن‌ها تنگ‌تر شده است، چرا که اوکراین اکنون توپخانه سنگین غربی را وارد میدان جنگ کرده است.

به عقیده نیل ملوین از اندیشکده راسی در لندن: «زمان قطعا علیه روس‌ها جلو می‌رود. تجهیزات آن‌ها رو به اتمام است. موشک‌های پیشرفته آن‌ها رو به پایان است. و البته، اوکراینی ها تقریبا هر روز قوی تر می شوند».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه گفت که «همه چیز تحت برنامه‌ریزی است... شکی نیست که همه اهداف محقق خواهند شد». اما در یک روایت انتقادی غیرمعمول در کانال اصلی تلویزیون روسیه در این هفته، یک تحلیلگر نظامی برجسته گفت روس‌ها باید از بلعیدن «قرص های آرام‌بخش اطلاعاتی» در مورد آن‌چه پوتین یک عملیات نظامی ویژه می‌خواند، دست بردارند. میخائیل خداریونوک، سرهنگ بازنشسته، در این برنامه گفت: «با افزایش جریان تسلیحات ایالات متحده و اروپا به نیروهای اوکراینی، وضعیت برای ما بدتر خواهد شد».

سقوط آزوفستال

روسیه در 24 فوریه در تلاشی ناموفق برای تصرف پایتخت اوکراین، به کی‌یف به حمله‌ور شد. سپس به بهانه آغاز «مرحله دوم» جنگ که در 19 آوریل اعلام شد، تمرکز خود را بر تصرف نواحی جنوبی و تمام منطقه دونباس -جایی که از سال 2014 در اختیار جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو بود- قرار داد.

اگر چه روسیه کریدور زمینی خود را در جنوب اوکراین حفظ کرد، اما توسط سربازان اوکراینی که قبل از پایان دادن به نبرد خود در این هفته به مدت 82 روز در مقابل بمباران های عظیم در کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل مقاومت کردند، به دردسر افتادند. در عین حال، نیروهای پوتین هم‌زمان با فشار بر مواضع سفت و سخت اوکراین در شرق، سعی داشتند با پیشروی به سمت جنوب از شهر ایزیوم اوکراین، آن‌ها را در یک محاصره شدید قرار دهند.

حدود یک سوم دونباس قبل از تهاجم در اختیار جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه قرار داشت. مسکو اکنون حدود 90 درصد از منطقه لوهانسک را تحت کنترل دارد، اما نتوانسته است به شهرهای کلیدی اسلوویانسک و کراماتورسک در دونتسک حمله کند تا کنترل خود را به کل منطقه گسترش دهد.

چشم‌انداز ناروشن دونباس

مایکل کافمن، کارشناس ارتش روسیه در موسسه پژوهشی سی‌ان‌ای گفت: «من عمیقاً نسبت به چشم‌انداز تصرف تمام دونباس توسط روس‌ها تردید دارم. قوای آن‌ها شدت ضعیف ‌شده و احتمالاً روحیه‌شان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تمایل کمی میان افسران برای ادامه تلاش‌های تهاجمی وجود دارد و به نظر می‌رسد که رهبری سیاسی روسیه در مجموع با وجود اینکه خود با شکست استراتژیک مواجه شده، دو دل است».

به باور موزیکا، با وجود تغییر تاکتیکی و تمرکز بر شرق روس‌ها نتوانستند از ایزیوم پیشروی کنند، بنابراین به سمت سیورودونتسک و لیمان نقل مکان کردند، احتمالاً با هدف محاصره نیروهای اوکراینی در اطراف آن‌ها. اما اینکه این عملیات موفق از آب درمی‌آید یا نه، موضوع کاملاً متفاوتی است.

پیروزی در خارکیف

جک کین، رئیس مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن گفت، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، این ماه در تلاشی آشکار برای رفع مشکلات از  خط مقدم جنگ بازدید کرد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که او موفق بوده است. او گفت: «این حمله واقعاً متوقف شده است«.

در شمال دونباس، اوکراین یک ضد حمله را در نزدیکی شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین انجام داده و نیروهای روسی را از نزدیکی دومین شهر بزرگ کشور به عقی رانده و حتی در یک نقطه به منطقه مرزی رسیده است. موزیکا گفت که اوکراین ممکن است در این هفته بخش مهمی از مرزهای خود با روسیه را در شمال خارکیف پاکسازی کند. با این حال اوکراین نمی‌تواند پیشروی سریع این‌چنینی را در دونباس که در آن نیروهای روسیه بسیار متمرکزتر و متراکم‌تر هستند، تکرار کند.

به گفته کافمن: «این یک نبرد سخت خواهد بود. یک نبرد سخت و احتمالاً جنگی طولانی در پیش خواهد بود. ارتش روسیه در حمله خوب عمل نکرده است، اما به راحتی شکست نمی‌خورد و تسلیم نمی شود»

جنگ توپخانه‌ای

هجوم سلاح‌های سنگین غربی، از جمله تعداد زیادی هویتزر M777 آمریکایی -و کانادایی- که برد بیشتری نسبت به نمونه‌های روسی خود دارند، می‌تواند به اوکراین در جنگی که حول دوئل‌های توپخانه‌ای می‌چرخد، برتری دهد. به گفته موزیکا: «اوکراینی‌ها حملات خود علیه روس‌ها را آغاز کرده‌اند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند بدون تهدید آتش متقابل از سوی روس‌ها عمل کنند. با این حال نباید به اشتباه افتاد، روس‌ها هنوز از نظر تعداد از برتری توپخانه‌ای برخوردارند، اما مطمئن نیستم که این موضوع در مورد کیفیت هم صدق می‌کند یا نه... این یک جنگ توپخانه‌ای است».

موزیکا و کافمن باور دارند که حتی اگر پوتین نیروهای بیش‌تری بفرستد، سازماندهی چنین حرکتی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. به گفته کافمن: «بسیار واضح است که آن‌ها در حال فراخواندن مردان با تجربه قبلی خدمت هستند. اما در حال حاضر، پوتین فقط در حال به تاخیر انداختن کار است و اجازه می دهد که وضعیت در ارتش روسیه در واقع بدتر شود». او گفت: «در حال حاضر، این شبیه آخرین حمله روس‌ها است».