به گزارش اکوایران، در شرایطی که جنگ در اوکراین وارد ماه چهارم خود شده، روند جنگ مطابق با برنامه‌ها و خواسته‌های کرملین پیش نمی‌رود. آنتون ترویانوسکی، گزارش‌گر روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی با عنوان «پهپادها، عصاها و سیب‌زمینی؛ روس‌ها به ارتش خود کمک مالی می‌کنند» با بررسی جنبش کمک‌های مردمی در روسیه به جبهه‌های جنگ استدلال کرده این مسئله حکایت از آن دارد که روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ارتش‌شان برای یک درگیری‌ بزرگ آماده نبود.

بچه‌ها ما با شما هستیم

ناتالیا ابیوا یک مشاور املاک و مستغلات متخصص در در شهر نیژنی نووگورود، شرق مسکو است. با این حال اخیراً او چیزهای زیادی در مورد پزشکی ویژه جنگ یاد گرفته است. او تصمیم گرفته که خودش آستین‌ها را بالا بزند. چهارشنبه گذشته، او و دو دوستش برای هفتمین بار از زمان آغاز جنگ در فوریه با یک ون راهی مرز اوکراین شدند و پیاز، سیب‌زمینی، بی‌سیم، دوربین دوچشمی، جعبه کمک‌های اولیه و حتی یک دستگاه دندانپزشکی متحرک را با خود آوردند. از زمان شروع جنگ، او بیش از 60000 دلار برای خرید غذا، لباس و تجهیزات برای سربازان روسی که در اوکراین خدمت می‌کنند جمع‌آوری کرده است.

12

آبیوا در یک گفت‌وگوی تلفنی با نیویورک تایمز گفت: «تمام دنیا پشت دشمنان بزرگ ما هستند. ما می‌خواهیم حمایت‌های خود را ارائه دهیم و بگوییم، بچه‌ها، ما با شما هستیم.»

حمایت از ارتشی ناآماده و مدرن‌نشده

در سرتاسر روسیه، جنبش‌های مردمی -که عمدتاً توسط زنان رهبری می‌شود- برای جمع‌آوری کمک‌ها به سربازان روسی شکل گرفته است. این شاهدی بر حمایت عمومی از جنگی است که پوتین به راه انداخته است. اما از سوی دیگر نوعی به رسمیت شناختن فزاینده در میان روس‌هاست که ارتش آن‌ها که قبل از تهاجم به عنوان یک نیروی جنگی در سطح جهانی مورد تمجید قرار می گرفت، به طرز غم انگیزی برای یک درگیری بزرگ آماده نبود.

13

این کمک‌ها اغلب شامل شیرینی و پیام‌های الهام‌بخش است، اما بسیار فراتر از بسته‌های مراقبتی است که آمریکایی‌ها از جنگ عراق با آن آشنا هستند. پرتقاضاترین اقلام شامل پهپادهای وارداتی و دوربین‌های دید در شب است که نشان می‌دهد بودجه دفاعی 66 میلیارد دلاری روسیه موفق به تولید تجهیزات ضروری برای جنگ مدرن نشده است.

نیاز مبرم به تجهیزات پزشکی

تاتیانا پلوتنیکوا، صاحب کسب‌وکار در شهر نووکویبیشفسک در ولگا، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «هیچکس انتظار نداشت چنین جنگی رخ دهد. من فکر می‌کنم هیچ کس برای چنین چیزی آماده نبود». پلوتنیکوا، 47 ساله، پیش از این دو بار 1000 مایل را تا مرز اوکراین طی کرده و در مجموع سه تن کمک را حمل کرده است. هفته گذشته، او لیست جدیدی از اقلام مورد نیاز فوری را در صفحه خود در شبکه اجتماعی روسی منتشر کرد که شامل باند، داروهای بیهوشی، آنتی بیوتیک، عصا و ویلچر بود.

14

تجهیزات پزشکی تا حدی به دلیل افزایش قدرت آتش ارتش اوکراین -که غرب به طور فزاینده‌ای با سلاح‌های قدرتمند آن را تقویت می‌کند، تقاضای زیادی دارد. الکساندر بوردای، یکی از فرماندهان جدایی‌طلب و یکی از اعضای پارلمان روسیه، در یک مصاحبه تلفنی گفت که مواد لازم برای درمان جراحات ترکش و سوختگی «به مقدار زیاد» در طرف روسی جبهه مورد نیاز است. او گفت که بیش از 90 درصد از جراحات روسیه در برخی مناطق اخیراً ناشی از شلیک توپخانه بوده است.

دست کم گرفتن قدرت حمایت غرب

به گفته برودای واحدهای او به استفاده از گلوله‌های 155 میلی‌متری توسط توپ‌های هویتزر آمریکایی اشاره کرده‌اند و احتمالا رهبری روسیه عزم غرب برای حمایت از اوکراین را دست کم گرفته است. برودای با اشاره به تحویل تسلیحات غربی گفت: «از نگاه ما این باعث می‌شود که عملیات نظامی سریع‌تر پیش نرود و وضعیت ما را سخت‌تر می‌کند، من آن را انکار نمی‌کنم. این امکان وجود دارد که رهبران نظامی ما آمادگی چنین حمایت گسترده ای از سوی غرب را نداشته باشند.»

16

ارتش اوکراین که از حمایت غرب بهره می‌برد، از یک کمپین حمایتی بسیار گسترده‌تر سود می‌برد که میلیون‌ها دلار کمک مالی –شامل هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین‌های دید در شب و تسلیحات مجهز به فن‌آوری روز بهره می‌برد.

تضعیف موقعیت کرملین یا کلید پیروزی؟

به نظر می‌رسد اکثر گروه هایی که برای سربازان روسی کمک های مالی جمع‌آوری می‌کنند مستقل از دولت روسیه فعالیت می‌کنند. آن‌ها بیش‌تر به تماس‌های شخصی داوطلبان در واحدهای فردی و بیمارستان‌های نظامی تکیه می‌کنند که فهرستی از آن‌چه را که فوری‌ترین نیاز دارند ارائه می‌دهند. در رسانه‌های دولتی روسیه، به ندرت از این گروه‌ها نام برده می‌شود، شاید به این دلیل که باعث تضعیف موضع کرملین در کنترل جنگ می‌شود.

یک برنامه تلویزیونی در ماه آوریل در مورد چنین داوطلبانی این‌گونه توضیح داد: «تیم لجستیکی ما تمتم چیزی که نیاز داریم در اختیار دارد، اما قلب مادر هم برای خودش اراده دارد.»

با این حال، خارج از رسانه‌های دولتی، حامیان جنگ به کمک‌های خصوصی به عنوان کلید پیروزی اشاره می‌کنند. وبلاگ نویسان نظامی طرفدار روسیه، که برخی از آن‌ها هم نیروهای روسی هشتند، از دنبال‌کنندگان خود می خواهند برای خرید تجهیزات دید در شب و هواپیماهای بدون سرنشین اولیه کمک مالی کنند. یکی از این وبلاگ نویسان نوشت: «بچه‌های ما می‌میرند زیرا این تجهیزات را ندارند».

چگونه بودجه ارتش خرج می‌شود؟

تجهیزات مورد نیاز که عمدتا وارداتی هستند را می‌توان از فروشگاه‌های روسیه خریداری کرد یا به صورت آنلاین سفارش داد. یک وبلاگ نویس محبوب نظامی، نوشته که پهپادهای ساخته شده توسط شرکت چینی DJI «آنقدر در عملیات‌های جنگی جا افتاده‌اند که تصور جنگ بدون آن‌ها دشوار است«.

11

خانم آبیوا، در اکانت تلگرام خود یک مسافت یاب لیزری نیکون پروستاف 1000 را به نمایش گذاشت که به قیمت 400 دلار خریده بود. شرکت نیکون در مورد این وسیله نوشته: «دیدن -و پیمایش- گوزن‌ها را تا فاصله 600 یارد به واقعیت تبدیل می‌کند.» آبیوا نوشته: «با این نوع فن‌آوری همه چیز بهتر و سریع‌تر پیش نمی‌رود؟» و یک ایموجی چشمک و یک ایموجی قلب به آن اضافه کرده است.

هم‌چنین نیاز ظاهرا فوری ارتش روسیه به تجهیزات پزشکی ضروری و تجهیزات ساخت خارجی، برخی از روس‌ها را به تعجب واداشته است که کرملین چگونه بودجه نظامی عظیم خود را که بیش از 3 درصد از کل تولید اقتصادی کشور است، خرج می‌کند.

در صفحه ژانا اسلوبوژان، هماهنگ‌کننده کمک‌های مالی در شهر مرزی بلگورود، یک زن نوشت که در خواست جمع آوری پول برای هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات دید در شب «من را به این فکر انداخت که ارتش کاملاً به دست سرنوشت رها شده است«. خانم اسلوبوژان در پاسخ گفت: «بیایید مطمئن شویم که حداقل بچه‌هایمان را رها نمی‌کنیم».

گسترش تضعیف روسیه در افکار عمومی

پوتین روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ از یک بیمارستان نظامی بازدید کرد. او بعداً به مقامات گفت با پزشکانی ملاقات کرده که به او اطمینان داده‌اند که «آن‌ها تمام نیازهایشان را دارند» و دولت باید «به‌سرعت و به طور مؤثر به هر نیازی در پزشکی نظامی پاسخ دهد».

با این حال، این تصور که سربازان روسی در اوکراین مجهز نیستند، به طور فزاینده ای در افکار عمومی روسیه -هم در میان مخالفان و هم در میان حامیان جنگ– در حال گسترش است. در مستندی درباره مادران سربازان که آخر هفته گذشته توسط روزنامه‌نگار روسی کاترینا گوردیوا منتشر شد و حدود سه میلیون بار در یوتیوب دیده شد، یک زن می‌گوید پسرش از یک سیم برای چسباندن کف کفش‌هایش به چکمه‌هایش استفاده می‌کند.

15

انجمنی از افسران بازنشسته روس نامه‌ای سرگشاده در 19 مه منتشر و خاطرنشان کرد که مردم در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تجهیزاتی هستند که «با وجود این‌که دولت پول زیادی دارد»،  ارتش شدیداً فاقد آن‌هاست. در این نامه تلاش‌های جنگی پوتین به عنوان یک امر بیهوده مورد انتقاد قرار گرفت و از او خواسته شد که با هدف تصرف تمام اوکراین، وضعیت جنگی اعلام کند.

نگرانی‌های روی زمین

اما روی زمین، نگرانی‌ها بیش‌تر است. با نزدیک شدن به فصل تابستان، خطر ناشی از حشرات بیماری‌زا شدت گرفته و داوطلبان در بلگورود مواد دافع حشرات خانگی می‌سازند، آن را در بطری‌های اسپری قرار می‌دهند و به خط مقدم تحویل می‌دهند.

گروهی از زنانی که در آن منطقه کمک های مالی جمع آوری می کردند متوجه شدند که برخی از نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه به قدری بد تجهیز شده اند که از کیسه های خرید برای حمل وسایل خود استفاده می‌کنند. این گروه در حساب تلگرام خود با حدود 1000 دنبال کننده، یک درخواست فوری برای کوله‌پشتی به همراه کفش، جوراب، چراغ قوه، فندک، کلاه، شکر و باتری اعلام کرد.