به گزارش اکوایران، در هفته‌های اخیر که حزب جمهوری‌خواه در گیر و دار انتخابات مقدماتی در ایالات‌ مختلف است، دونالد ترامپ فرصت را غنیمت شمرده و از این وضعیت برای حمله به دولت بایدن، بالاخص در مورد جنگ اوکراین بهره برده است. او اخیرا مدعی شده که سیاست‌های بایدن در اوکراین مقدمه‌ای بر جنگ جهانی سوم خواهد بود. سیمون تیسدال ستون‌نویس روزنامه گاردین با انتشار یادداشتی با عنوان «دونالد و پدرخوانده کرملین: چگونه میراث شوم ترامپ به پوتین کمک می‌کند» استدلال کرده که این میراث شوم ترامپ است که پوتین در حال سود جستن از آن است. 

توافقی بدون تضمین صلح

بنا بر گزارش  اقتصادنیوز، حتی با معیارهای آشفته دونالد ترامپ، "توافقنامه صلح جامع" برای افغانستان که توسط ایالات متحده در دوحه در فوریه 2020 امضا شد، توافقی با اهداف غیر قابل تحقق بود.

این پیمان هیچ آتش‌بس الزام‌آور، الزامات تقسیم قدرت و هیچ نقشه راه سیاسی را در نظر نگرفته بود. ترامپ در ازای تعهد  در مورد القاعده، وعده خروج کامل و بدون قید و شرط آمریکا و ناتو را ظرف 14 ماه داد. این توافقی نبود که صلح را با خود بیاورد.

ترامپ امیدوار بود که با وعده «بازگرداندن نیروها به خانه» یک پیروزی سیاسی کسب کند، حتی اگر اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها قبلاً آن‌جا را ترک کرده بودند.

او کاملاً نسبت به سرنوشت مردم افغانستان بی‌تفاوت بود. نظامیان در ایالات متحده و بریتانیا، دیپلمات‌ها، سیاستمداران، آژانس‌های کمک‌رسانی و تحلیل‌گران آشنا با مسائل افغانستان از این تصمیم متحیر بودند. اما هشدارهای آنها در مورد فاجعه‌ای که در شرف بود، نادیده گرفته شد.

بی‌کفایتی هر دو دولت؛ هنوز دیر نشده بچه‌ها!

در یک ماه اخیر،  دو گزارش انتقادی یکی توسط یک نهاد ناظر ایالات متحده و دیگری توسط کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا (FAC)، بی‌کفایتی تقریبا باورنکردنی هر دو دولت را آشکار می‌کند.

بر اساس گزارش FAC، بوریس جانسون و دومینیک راب، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، نتوانستند به طور مؤثر پیمان دوحه را به چالش بکشند و به اندازه کافی هم برای خروج از افغانستان آماده نشدند.

در 8 ژوئیه 2021، جانسون با کمال میل خطاب به مجلس عوام گفت: "هیچ راه نظامی برای پیروزی برای طالبان وجود ندارد". در 15 اگوست کابل سقوط کرد و هرج‌و‌مرج حاکم شد. بسیاری هنگام خروج جان باختند. سگ‌ها نجات یافتند. اما بسیاری از کارمندان و کارگران افغان که برای بریتانیا کار می‌کردند، جا گذاشته شدند.

بیست سال ملت‌سازی، به قیمت جان ده‌ها هزار آمریکایی، انگلیسی و افغان، ظرف چند روز شرم‌آور به باد رفت. جانسون و راب باید در آن زمان استعفا می‌دادند، اما نشد. هنوز وقت هست بچه‌ها!

گزارش بازرس ویژه آمریکا (سیگار) ترامپ و جانشین او، جو بایدن و رئیس‌جمهور وقت افغانستان، اشرف غنی را عامل این فاجعه دانست. بایدن قطعا مقصر بود. او باید بر مذاکره مجدد در دوحه پافشاری می‌کرد و برخی از نیروهای آمریکایی را در پایگاه بگرام در خارج از کابل نگه می‌داشت. متحدان اروپایی ناتو باید تردیدهای خود را با اصرار بیش‌تری ابراز می کردند.

معامله‌گری که تسلیم جنگ‌سالاران فئودال شد

اما مسئولیت در درجه اول بر عهده مردی است که در این حادثه مرگبار ژئوپلیتیکی، ماشین را به راه انداخت. ترامپ در حالی که به مهارت خود به عنوان معامله‌گر می‌بالید، به باندی از جنگ‌سالاران فئودال تسلیم شد که بی‌درنگ وقتی به قدرت رسیدن دست به استبداد زدند.

میراث شوم ترامپ

تراژدی کنونی افغانستان تنها یکی از جنبه‌های میراث سمی ترامپ است. تأثیر منفی ریاست جمهوری او هنوز در سراسر جهان احساس می‌شود -و زمان برای از بین بردن اثرات مضر آن در حال سپری شدن و از دست رفتن است.

دو سال دیگر، ترامپ یا یک کلونی جمهوری‌خواه مورد حمایت ترامپ می‌تواند قدرت را کاخ سفید را به دست آورد. دستور کار ارتجاعی و برهم زننده «اول آمریکا»ی او ممکن است بار دیگر نحوه برخورد ایالات متحده با چالش‌های بزرگ جهانی روز را تکرار کند.

این دورنمای فاجعه‌بار به دلیل ناتوانی ظاهری بایدن، که در افغانستان دیده می‌شود، در تغییر اساسی مواضع این کشور در طیفی از موضوعات کلیدی بین‌المللی، محتمل‌تر است.

افزایش خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی

به عنوان مثال، به گفته سازمان ملل، تعجبی ندارد که خشونت های مربوط به اشغالگری بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و جاهای دیگر در بالاترین سطح خود از سال 2014 است. ترامپ تلاش‌ها در سطح بین‌المللی راکنار گذاشت، تشکیلات خودگردان را نادیده گرفت و «توافق‌نامه ابراهیم» را با محوریت تجارت بین اسرائیل، امارات و بحرین ترویج کرد.

از آنجایی که هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس اسرائیل را تهدید نکرده‌اند، این به سختی پیشرفتی تاریخی بود که او ادعا کرد. اما فلسطینی ها را بیشتر به حاشیه برد و در عین حال به مشروعیت بخشیدن به «جنایت آپارتاید» اسرائیل -به تعبیر دیده‌بان حقوق بشر- کمک کرد. بایدن اخیراً گسترش دیگر شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری را محکوم کرد. اما او کاری برای احیای روند صلح انجام نداده است.

تسلیم خواست اسرائیل در موضوع ایران

هم‌چنین به نظر می‌رسد بایدن در برابر فشارهای اسرائیل بر سر ایران تسلیم شده باشد. ترامپ به طرز احمقانه‌ای از توافق هسته‌ای سال 2015 با تهران خارج شد. از آن زمان، طبق گزارش‌ها، ایران به طور پیوسته برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

اشتباه ترامپ، همراه با ترورهای مکرر اسرائیل و آمریکا علیه شخصیت‌های برجسته ایرانی، تنش‌ها را افزایش داده است. با وجود این، بایدن علی‌رغم یک وعده قاطع، نتوانسته این توافق را احیا کند و حالا به نظر می‌رسد که تسلیم شده است.

هیچ حرف جدیدی در مورد کره‌شمالی نیست

ترامپ در تلاش برای جذب کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی که دارای سلاح هسته ای است، خود را احمق کرد. نشست‌های او با کیم و اعتباری که با عکس‌هایش به او داد، احتمال تجدیدنظر او را  را به صفر رساند. کیم اخیراً موشک‌های بالستیک پرتاب می‌کند که انگار فردایی وجود ندارد.

با این حال، کره شمالی یکی دیگر از مسائلی است که بایدن در مورد آن حرف جدیدی برای گفتن ندارد. سفرهای او به کره جنوبی و ژاپن در هفته گذشته نشان داد که او تا چه حد از چین و منطقه هند و اقیانوس آرام که ظاهراً اولویت اصلی او در خارج از کشور است، غفلت کرده است.

جنگ تجاری نافرجام

تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن باعث مجازات دوجانبه چین و آمریکا شد. او جنگ تجاری را انتخاب کرد که به صادرکنندگان ایالات متحده آسیب رساند و شراکت ترانس پاسیفیک را تحریم کرد –که بیش‌تر ناشی اهداف شخصی بود.

اکنون بایدن با تأخیر در تلاش است تا شرکایش را انتخاب کند، تایوان را در مورد حمایت نظامی ایالات متحده قرار دهد، اتحادهای منطقه‌ای را تقویت کند و یک «چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام» شامل چند کشور برای مقابله با چین راه اندازی کند.

ترامپ و مافیای کرملین

در حالی که برخی از مشکلات بایدن به خودی خود به او تحمیل شده، مبارزه بایدن برای ترمیم آسیب جهانی ناشی از خراب‌کاری‌های چهار ساله ترامپ به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بی نهایت دشوارتر شده است.

ترامپ به طرز فجیعی از ولادیمیر پوتین استقبال کرد. او ناتو و اتحادیه اروپا را از خود دور کرد و با دشمن سرسخت پوتین -ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین- درگیر شد  و برای بدنام کردن بایدن تحت فشار قرار داد.

به نظر می رسید که ترامپ در مقام ریاست جمهوری به طور غیرقابل توضیحی از رئیس مافیای کرملین پیروی می‌کرد و هنوز هم انجام می دهد. اکنون امپریالیسم وحشیانه پوتین به نوبه خود تهدید می کند که دشمن اصلی ترامپ - بایدن - را با از بین بردن اولویت‌های بین المللی و داخلی او و در صورت پیروزی روسیه، بی اعتبار کردن رهبری جهانی آمریکا را تهدید می‌کند. تقارن قابل توجهی است. فیلم فاجعه‌بار اوکراین، به کارگردانی مسکو، شانس جو را در سال 2024 افزایش می‌دهد. تقریباً مثل این است که پدرخوانده و دونالد با هم کار می‌کنند. فکرش را هم نکنید!