به گزارش اکوایران، اظهارات رئیس جمهور فرانسه پیرامون خروج از بن بست جنگ در اوکراین، خشم مقامات اوکراین را برانگیخت.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درخواست‌ ماکرون برای خودداری از «تحقیر» روسیه را محکوم کرده و گفته که با این موضع تنها فرانسه تحقیر می‌شود. کولبا در توییتی نوشته: «درخواست‌ برای پرهیز از تحقیر روسیه فقط می‌تواند فرانسه یا هر کشور دیگری را تحقیر کند چراکه این روسیه است که خود را تحقیر می‌کند. همه ما بهتر است روی این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم روسیه را سر جای خود بنشانیم. این موضوع باعث صلح و نجات زندگی می‌شود.»

پیش از این امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته بود: «خیلی مهم است که روسیه تحقیر نشود تا پس از پایان جنگ در اوکراین، بتوان به یک راه‌حل دیپلماتیک دست پیدا کرد».

ماکرون در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی اظهار داشته که ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین مرتکب یک «اشتباه تاریخی و اساسی» شده و اکنون «منزوی» است. او گفته که به پوتین تاکید کرده که «یک اشتباه تاریخی و اساسی در حق مردمش، خودش و تاریخ» مرتکب شده است. وی گفت: «فکر می‌کنم پوتین خودش را منزوی کرده است. ولی منزوی شدن یک چیز است، اما اینکه بتوان از آن خارج شد، مسیر دشواری است.»

با این حال او متذکر شده که روسیه نباید «تحقیر شود... چرا که روزی که جنگ متوقف شود، بتوان از طریق ابزارهای دیپلماتیک راهی برای برون‌رفت پیدا کرد» وی افزود که «به این نتیجه رسیده است که فرانسه می‌تواند به‌عنوان یک قدرت میانجی عمل کند.»

برخی از رهبران اروپایی و ناظران تحولات اوکراین هم همسو با مکرون از تبعات به سوی افراط کشاندن مسکو ابراز نگرانی کرده‌اند. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا هم با حمایت از اظهارات ماکرون گفته اروپا نیازمند «مذاکراتی معتبر و موثر» است.  امانوئل مکرون از معدود رهبران اروپا است که به طور مداوم با ولادیمیر پوتین تلفنی در تماس است و تلاش می‌کند دو طرف را به آتش‌بس و آمدن پای میز مذاکره ترغیب کند. تلاش فرانسه برای باز نگه‌داشتن راه گفتگو با کرملین، با رویه‌ای که بریتانیا و آمریکا، دو متحد بزرگ دیگر اوکراین در پیش گرفته‌اند، متفاوت و تا حدودی در تضاد است.

در مقابل کی‌یف همزمان با محکومیت‌های جهانی علیه تهاجم خونین روسیه، می‌گوید مسکو نباید از اوکراین بخواهد که با اشغال بخشی از خاک خود کنار بیاید. روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در اواخر ماه فوریه گذشته تا کنون، توانسته یک پنجم خاک این کشور پهناور را تصرف کند.