به گزارش اکوایران، در شرایطی که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده مذاکرات ایران و آژانس به بن بست رسیده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته آمریکا می تواند سریع به توافق هسته ای بازگردد.

بنا بر گزارش میدلیست24، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته اگر ایران از خواسته های خود که [به زعم او] در چارچوب توافق هسته ای نیست دست بردارد، آمریکا می تواند خیلی سریع به توافق هسته ای بازگردد. پرایس در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه آمریکا و ایران از طریق انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس غیرمستقیم هستند، گفت: «آمریکا و اروپا منتظر پاسخ سازنده ایران برای احیای توافق هسته ای و کنار گذاشتن موضوعات خارج از چارچوب توافق هستند».

این اظهارات در حالی مطرح می شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه به شبکه العربیه گفته بود که مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است. گروسی هشدار داده بود که تشدید تنش ها به هیچ یک از طرفین در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای کمک نمی کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته: «ایران با حذف دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای خود، وظیفه و نظارت شفاف ما را تضعیف می‌کند». او در این گفتگو خاطرنشان کرد: «تهران در حال بهبود توانمندی های هسته ای خود است اما به آستانه ساختن بمب نرسیده است».

گروسی مدعی شده بود که یافتن آثار اورانیوم در تاسیسات ایران یک موضوع فنی است نه سیاسی و متهم کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عملکرد سیاسی را رد کرده بود. با این حال او اذعان کرده بود که هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آنکه برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهمی است.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با تایید این که ایران میز مذاکره را ترک نکرده، گفته بود: «علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد». او افزوده: «علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم».

در همین حال، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته که ایران مانع نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده، بلکه دوربین‌های اضافی را بسته است. او افزود: «برای ادامه تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی به شرط انجام تعهدات خود در توافق هسته ای مشکلی نداریم».