به گزارش اکوایران، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران علت سفر اخیرش به مسکو، فقدان محدودیت هایی کرونایی برشمرد.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد کشور در مذاکرات احیای برجام در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته در برابر پرسش پیرامون سفر اخیرش به مسکو گفته ایران در طول مذاکرات احیای برجام با همه طرف‌ها، از جمله چین و روسیه رایزنی و مشورت کرده است. او در این گفتگو اظهار داشته: «چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد به این جهت ما با چینی‌ها از طریق سفارت ‌آنها در تهران و سفارت ما در پکن و از طریق تلفن رایزنی‌های مستمری داریم و به علت آنکه روس‌ها محدودیت کرونایی ندارند بعضی وقت‌ها یا آنها می‌آ‌یند یا ما می‌رویم‌».

باقری، جمعه گذشته، تنها دور روز دو روز پس از پایان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه قطر بدون اعلام قبلی به مسکو سفر کرد. او در این سفر با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام دیدار و گفت‌وگو کرد. اولیانوف پس از دیدارش با باقری در مسکو گفت، به رغم تمام دشواری‌ها توافق هسته‌ای همچنان قابل احیاست. او در عین حال تاکید کرد که توافق زمانی می‌تواند حاصل شود که آمریکا انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. باقری هم از مواضع حرفه‌ای مقامات روسیه درباره وضعیت کنونی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین ابراز خشنودی کرد. با این حال این سفر در داخل کشور مورد انتقاد برخی فعالان سیاسی و تحلیلگران قرار گرفته بود.

همچنین روز گذشته، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشور، در گفتگو با همتای فرانسوی اش پیرامون مذاکرات دوحه، مسیر دیپلماسی را باز دانست، اما آمریکا را متهم به عدم اتخاذ رویکردی جدیدی کرد. او با اشاره به مذاکرات دوحه گفت: «ارزیابی ما از گفت وگوهای اخیر دوحه مثبت است اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. جمهوری اسلامی همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت».

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه  هم در این گفتگو اظهار داشته: «باید از فرصت گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم» و تاکید کرده انجام توافق را بهتر از نداشتن توافق دانست