به گزارش اکوایران، در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. اقدامات آمریکا برای هدف قرار دادن فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران در آستانه سفر جو بایدن به منطقه در هفته آینده صورت می گیرد.

بنا بر گزارش الجزیره، این اقدامات جدید که شب گذشته اعلام شد، «شبکه بین‌المللی از افراد و نهادها» را هدف قرار می‌دهد که به گفته وزارت خزانه‌داری ایالات، فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران که تحت تحریم آمریکا قرار دارد را به شرق آسیا تسهیل می کنند.

این تحریم‌ها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم را در قطر برگزار کردند تا تلاش کنند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بازگردانند -توافقی چندجانبه که باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی کاهش دهد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، در بیانیه ای اعلام کرد: «در حالی که ایالات متحده متعهد به دستیابی به توافقی با ایران است که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک است، ما همچنان از تمام اختیارات خود برای اعمال تحریم‌ها بر فروش نفت و پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد».

تدابیر اخیر  علیه چندین فرد و شرکت مستقر در ایران، امارات متحده عربی و هنگ کنگ اعمال شد که ایالات متحده آنها را متهم به کمک به «تحویل و فروش صدها میلیون دلار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران از شرکت‌های ایرانی به آسیای شرقی» کرد.

تحریم ها دارایی های شرکت ها در ایالات متحده را مسدود می کند، ارتباط آنها را با سیستم مالی ایالات متحده قطع می کند و آمریکایی ها را از تجارت با آنها منع می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این روز تحریم‌های مرتبط با ایران را علیه نهادهای مستقر در ایران، ویتنام و سنگاپور صادر کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ادعا کرد: «ایالات متحده در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادقانه و ثابت قدم بوده است. اما این ایران است که تا به امروز نتوانسته است تعهدی مشابه به این مسیر نشان دهد. در صورت عدم تغییر مسیر از سوی ایران، ما همچنان از مقامات تحریمی خود برای هدف قرار دادن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و کمپین «فشار حداکثری» تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کرد. به نوبه خود، دولت ایران شروع به تشدید برنامه هسته ای خود فراتر از محدودیت های تعیین شده توسط برجام کرد. جو بایدن و دستیاران ارشد او می گویند که متعهد به احیای توافق از طریق پایبندی متقابل هستند، اما به اجرای تحریم های ترامپ ادامه داده و ده ها تحریم خود را اضافه کرده اند.

در حالی که بایدن در هفته آینده خود را برای دیدار از اسرائیل و عربستان سعودی آماده می کند، چشم انداز احیای توافق با ایران کمرنگ شده است و مقامات آمریکایی هشدار می دهند که پنجره نجات توافق در حال بسته شدن است زیرا تهران به طور غیرقابل برگشتی به تخصص هسته ای دست می یابد.

چندین دور مذاکرات در وین که از آوریل 2021 آغاز شد، نتوانست بازگشت به برجام را تضمین کند. مذاکرات برای ماه‌ها متوقف شده بود تا اینکه هفته گذشته در قطر از سر گرفته شد. تهران امتناع واشنگتن از لغو تحریم ها را به دلیل ناتوانی در دستیابی به توافق مهمترین عامل بن بست کنونی اعلام کرده است.  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه پس از تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت: توافق تنها بر اساس درک و منافع متقابل امکان پذیر است. ما همچنان آماده مذاکره برای یک توافق قوی و بادوام هستیم. ایالات متحده باید تصمیم بگیرد که آیا خواهان توافق است یا اصرار بر پایبندی به خواسته های یکجانبه خود دارد.