جمعه، هشتم جولای سال 2022 آخرین روز زندگی رهبری بود که بیشترین دوره نخست وزیری در ژاپن را در کارنامه خود داشت. ترور یک نخست وزیر سابق یا در حال فعالیت از بعد از سال های دهه 30 قرن بیست میلادی در این کشور بی سابقه بوده است.

این قتل از آن جایی قابل باور نبود که ژاپن یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به حساب می آید که در آن قوانین سفت و سختی برای حمل اسلحه وجود دارد. از این موضوع گذشته شهر نارا، پایتخت ژاپن در هزاره های قبل و شهری پر از معابد تاریخی میزبان آهوان بسیار است زیرا اذیت و آزار حیوانات در این شهر جرم به حساب می آمده است.

حال به طرزی متناقض رهبر سابق ژاپن در این شهر به وسیله اسلحه ای دست‌ساز، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، مورد هدف قرار گرفته است. آبه در خانواده ای تماما سیاسی به دنیا آمد؛ پدر آبه چند دهه در مجلس نمایندگان این کشور خدمت می کرد و به مدت چهار سال نیز وزیر امور خارجه بود. پدربزرگ، مادر و برادران آبه نیز از دیگر اعضای سیاسی این خانواده هستند.

آبه یک بار در سال 2006 به نخست وزیری ژاپن رسید و جوان ترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفت اما پس از یک سال از این سمت کنار رفت اما در سال 2012 با پیروزی قاطع مجددا سکان هدایت ژاپن را بر عهده گرفت و تا سال 2020 در این سمت ماند.

در سال 1398 بود نخست وزیر پرسابقه ژاپنی برای ماموریتی مهم عازم ایران شد. پس از سفر ترامپ به ژاپن وی که رابطه خوبی با کشورهای خاورمیانه‌ای از جمله ایران داشت برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا در 22 خرداد عازم تهران شد هر چند که این سفر آبه به نتیجه دلخواه او ختم نشد.

سرزمین آفتاب روز جمعه به شوک بزرگی فرو رفت و این موضوع سبب واکنش اغلب شخصیت های بزرگ سیاسی در جهان شد. مظنون که بر اساس خبرهای منتشر شده از اعضای سابق نیروی دریایی این کشور است نیز دستگیر شده است. نخست وزیر ژاپن در 63 سالگی و دو سال پس از کناره گیری از نخست وزیری ژاپن به دلیل مسائل مربوط به سلامتش درگذشت. موضوعی که بر اساس نظر تحلیل گران می تواند مسیر سیاسی ژاپن را برای همیشه دستخوش تغییر کند.

اتفاق بی سابقه در ژاپن؛مرگ آبه کف خیابان