به گزارش اکوایران، طی یک رسوایی افشا شده شرکت اوبر از سیاستمداران از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه کمک دریافت کرده و  قوانین را زیر پا گذاشته است.

بنا بر گزارش الجزیره، بر اساس اسناد فاش شده، شرکت اوبر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای گسترش جهانی از سال 2013 تا 2017، تلاش کرده با سیاستمداران را لابی کند و قوانین را زیر پا گذاشته است.

گزارش‌های منتشر شده از رسانه‌هایی از جمله گاردین و لوموند می‌گویند که بر اساس بر اساس بیش از 124000 سند به اشتراک گذاشته شده با کنسرسیوم بین‌المللی غیرانتفاعی روزنامه‌نگاران تحقیقی، این شرکت ظاهراً در تلاش‌های خود از سیاستمداران از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه کمک دریافت کرده است. این اسناد مربوط به دوره زمانی است که یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، تراویس کالانیک، مدیر اجرایی شرکت بود و به دنبال گسترش به شهرهای کلیدی مانند پاریس بود.

در بیانیه ای که اندکی پس از انتشار این گزارش ها منتشر شد، اوبر هیچ یک از اتهامات را رد نکرد و در عوض بر تغییراتی که از زمان انتخاب دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل در سال 2017 ایجاد شده است، تمرکز کرد. این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو در بیانیه ای اعلام کرد: «اختلالی در گزارش مربوط به اشتباهات اوبر قبل از سال 2017 وجود نداشته است. هزاران داستان منتشر شده است، چندین کتاب نوشته شده است - حتی یک سریال تلویزیونی نیز وجود دارد. اما خسروشاهی شرکت را متحول کرده و ایمنی را در اولویت قرار داده است«.

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی از پیام های متنی کالانیک و مکرون در زمانی که وی وزیر دارایی بود، گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن در مجموع چهار ملاقات بین این دو صورت گرفت و یک «توافق» محرمانه بین مدیران اوبر و سیاستمداران فرانسوی انجام شد.

سخنگوی الیزه گفت، مکرون به‌عنوان وزیر دارایی «به طور طبیعی با شرکت‌های متعددی که درگیر پیشرفت سریع خدماتی بودند در تبادل نظر بودند» و افزود که او «به دنبال تسهیل با باز کردن قفل‌های اداری یا نظارتی بود».

اسناد نشانگر ارتباطات متعدد میان تراویس کالانیک و ماکرون و کمک‌های پنهانی این مقام فرانسوی به اوبر است و ایمیل لابی‌گران اوبر نیز نشان می‌دهد که این شرکت روی ماکرون به عنوان «منبعی برای پیشبرد اهداف خود» حساب می‌کرده‌ است.

بویژه زمانی که تلاش‌های اوبر برای دور زدن قوانین فرانسه به سود خود به مشکل برخورد و در پی شروع اعتراضات خشو‌نت‌آمیز اتحادیه تاکسی‌داران، ارائه یک سرویس ویژۀ اوبر در این کشور ممنوع اعلام شد. در آن زمان در ایمیل یکی از مدیران داخلی اوبر درباره این اعتراضات نوشته شده بود: ««فکر می‌کنم ارزشش را دارد. خشونت، موفقیت‌ را تضمین می‌کند.»

امانوئل ماکرون پس از بروز اعتراضات تاکسی‌داران در پیامکی به رئیس اوبر گفته بود: «هفته بعد همه را بسیج می‌کنم تا تغییرات را انجام دهم و قانون را اصلاح کنم.» چند ماه بعد از این پیامک، آقای ماکرون فرمانی را امضا کرد که به موجب آن شرایط صدور مجوز برای رانندگان اوبر تسهیل می‌شد. اسناد منتشره نشان می‌دهد مقامات داخلی اوبر، خود به موارد قانون‌شکنی اذعان داشته‌اند. در یک مورد یکی از مدیران داخلی از اوبر با عنوان «دزدان دریایی» یاد می‌کند.

در پیام‌های منتشرشدۀ اوبر صدها تلاش برای ارتباط گیری با سیاستمداران از جمله اولاف شولتس، شهردار وقت هامبورگ و صدراعظم کنونی آلمان و همچنین جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و رئیس‌جمهور فعلی این کشور دیده می‌شود. در این ارتباطات مسئولان اوبر بر پایین نگه داشتن حداقل دستمزد کارگران و تغییر قوانین داخلی کشورها به سود خود پافشاری کرده‌اند.