به گزارش اکوایران، در بحبوبحه جنگ اوکراین و در میانه سفر جو بایدن به خاورمیانه، برنامه پهپادی جمهوری اسلامی بار دیگر هدف اتهام‌زنی ایالات متحده قرار گرفت.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و تصاویر ماهواره‌ای که گفته شده منحصراً در اختیار این شبکه قرار دارد، ادعا کرده یک هیئت روسی در ماه گذشته حداقل دو بار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

مقامات آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند که ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان در جنوب تهران، پهپادهای شاهد-191 و شاهد-129 را برای هیئت روسی به نمایش گذاشته است. هر دو نوع پهپاد قادر به حمل موشک های هدایت شونده دقیق هستند.

سالیوان در پاسخ به سی‌ان‌ان ادعا کرده: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است». سالیوان در ادامه افزوده: «ما ارزیابی می‌کنیم که هیئت رسمی از روسیه اخیراً از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله بازدید کرده‌اند».

سالیوان گفته طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ماه ژوئن «اولین سفری بود که یک هیئت روسی برای چنین نمایشی از این فرودگاه بازدید می کرد«. مقامات آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند که یک هیئت روسی مجدداً در تاریخ 5 جولای برای یک نمایش مشابه از این فرودگاه بازدید کردند.

این خبر در حالی منتشر می شود که بایدن در حال پایان دادن به سفر خود به خاورمیانه است، جایی که ایران نقطه کلیدی گفتگو در میان ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس بود. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته که مشارکت رو به رشد ایران و روسیه دلالت بر آن دارد که چرا آمریکا قصد دارد حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.

پیش از این مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته هم ادعا کرده بودند که انتظار دارند ایران «صدها» پهپاد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه عرضه کند و ایران آماده می‌شود تا آموزش نیروهای روسی را در مورد نحوه عملیاتی کردن آنها آغاز کند.  ایالات متحده اکنون ادعا می‌کند که روسیه ظاهراً برای کمک به تکمیل ذخایر پهپادهای خود به ایران روی آورده است. با این حال، مشخص نیست که این پهپادها چقدر پیچیده یا موثر خواهند بود.

مقامات آمریکایی در ماه مارس هم ادعا کرده بودند که روسیه برای حمایت از جنگ خود در اوکراین به چین متوسل شده بود. با این حال سالیوان به خبرنگاران گفت: از اواخر ماه می، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین برای حمله به روسیه حمایت نظامی یا اقتصادی ارائه کرده است، ندیده است.

سی‌ان‌ان در شرایطی این اتهامات را به جمهوری اسلامی وارد کرده که حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران روز جمعه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با دمیتری کولبا، اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی‌ بر همکاری جدید نظامی ایران و روسیه برای ادامه تهاجم به اوکراین را رد کرد و گفت که تهران با هرگونه اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌ها و تداوم جنگ شود «مخالف است». او سخنان جیک سالیوان را «اتهاماتی بی‌پایه و اساس» دانست که «مغرضانه و هدفمند»، هم‌زمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه مطرح شده است، اما توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

در این شرایط، همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان، نیروی دریایی راهبردی ارتش از اولین ناودسته پهپادبر رونمایی کرد. بنا بر گزارش ارتش جمهوری اسلامی، اولین ناْودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع «پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی» در ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

این گزارش می‌افزاید در آیین رونمایی از این ناْودسته، انواع پهپادهای پیشرفته اعم از پهپادهای نوع پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ در آب‌های اقیانوس هند به پرواز در آمدند.