به گزارش اکوایران، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد بررسی پاسخ آمریکا به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

حساب کاربری نورنیوز در شبکه توئیتر نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت».

photo_2022-08-28_12-49-38

چهارشنبه پیش با گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده پاسخ رسمی خود را نسبت به موضع جمهوری اسلامی در قبال پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام اعلام کرد. پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای پاسخ ها و پیشنهادهای ایران و امریکا را «معقول» توصیف کرده بود. دیپلمات‌ها و مقامات غربی ادعا می‌کنند هیچ گاه مانند امروز به حصول یک توافق نزدیک نبوده‌ایم. با این حال آن‌ها تائید کرده‌اند که پاره‌ای اختلافات هم‌چنان باقی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند برای حصول توافق و عبور از شکاف‌های موجود نیاز به دست‌کم یه دور دیگر مذاکرات وجود دارد.

در همین شرایط، با توجه به تصور «قریب‌الوقوع بودن» توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای 2015 در اسرائیل، روزنامه جرازلم پست گزارش داده یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند. در روزهای اخیر گزارش شده بود که بایدن درخواست تماس تلفنی لاپید را رد کرده بود. بنا بر گزارش جرازالم پست، لاپید امیدوار است روز ۲۰ سپتامبر با جو بایدن دیدار کند. قرار است رئیس جمهور آمریکا در این روز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. هفته گذشته، دیوید بارنیا، توافق هسته‌ای با ایران را یک «فاجعه استراتژیک» برای اسرائیل توصیف کرده بود.

1