به گزارش اکوایران، لیز تراس به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا معرفی شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لیز تراس روز دوشنبه به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا معرفی شد و در رقابت رهبری حزب محافظه کار حاکم پیروز شد. این در حالی است که بریتانیا با بحران هزینه زندگی، ناآرامی های صنعتی و رکود مواجه است.

پس از هفته‌ها رقابت فشرده بر سر رهبری حزب محافظه‌کار، که منجر به رویارویی وزیر امور خارجه با وزیر دارایی سابق ریشی سوناک شد، تراس در رای اعضای حزب محافظه‌کار با 81326 رای در مقابل 60399 رای برنده شد.

تراس پس از اعلام نتیجه گفت: «ما باید نشان دهیم که طی دو سال آینده نتیجه خواهیم گرفت. من طرحی جسورانه برای کاهش مالیات‌ها و رشد اقتصادمان ارائه خواهم کرد. من به بحران انرژی، هزینه انرژی شهروندان و برنامه‌ریزی بلندمدت در زمینه تامین انرژی، پاسخ خواهم داد».

تراس که مدت ها پیشتاز رقابت برای جانشینی جانسون بود، چهارمین نخست وزیر محافظه کاران از زمان انتخابات 2015 خواهد شد. در آن دوره، کشور از بحرانی به بحران دیگر تحت فشار بوده و اکنون با رکودی طولانی مواجه است و با دلیل تورم سرسام‌آوری مواجه است که در ماه ژوئیه به 10.1 درصد رسید.

وزیر امور خارجه در زمان بوریس جانسون، تراس، 47 ساله، قول داده که برای مقابله با بحران هزینه زندگی بریتانیا به سرعت عمل کند و گفت که ظرف یک هفته طرحی برای مقابله با افزایش قبوض انرژی و تامین منابع سوخت در آینده ارائه خواهد کرد.

این اعلام آغاز واگذاری قدرت توسط بوریس جانسون محسوب می‌شود که پس از ماه‌ها رسوایی که منجر به کاهش حمایت‌ها از دولتش شد، مجبور شد در ماه جولای استعفای خود را اعلام کند. او روز سه‌شنبه به اسکاتلند سفر خواهد کرد تا با ملکه الیزابت دیدار و استعفای خود را به طور رسمی اعلام کند. تراس پس از او از ملکه می‌خواهد که دولت جدید را تشکیل دهد.

دیوید دیویس، قانونگذار محافظه‌کار کهنه‌کار، چالش‌هایی را که تراس به‌عنوان نخست‌وزیر در پیش خواهد داشت، این گونه توصیف کرده: »پس از مارگارت تاچر محافظه‌کار در سال 1979، «احتمالاً دومین دستورکار دشوار نخست‌وزیری پس از جنگ» خواهد بود». او گفت: «در واقع فکر نمی‌کنم هیچ یک از نامزدها، نه فقط یکی از آن‌ها که همه پشت سر گذاشته، واقعاً می‌داند که این چقدر بزرگ خواهد بود.» او افزود که هزینه‌ها ممکن است به ده‌ها میلیارد پوند برسد.

تراس گفته است که کابینه قدرتمندی را منصوب خواهد کرد و از آنچه یکی از منابع نزدیک به او آن را «سبک نخست‌وزیری» نامید، صرف نظر خواهد کرد و باید سخت تلاش کند تا نظر برخی از قانونگذاران حزب خود را که از سوناک در رقابت انتخاباتی حمایت کرده بودند، جلب کند.