به گزارش اکوایران، در پی سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به شهر جده، نخست‌وزیر لبنان و ولی‌عهد عربستان سعودی پس از یک ماه قطع روابط با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند.

مکرون در مقام میانجی‌گر خاورمیانه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز گذشته، و در پایان سفر سه روزه‌اش به خاورمیانه، و پس از دیار از امارات و قطر، در شهر جده با محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی ملاقات کرد. در پی این دیدار، نخست‌وزیر لبنان و ولی‌عهد عربستان، پس از یک ماه روابط پرتنش و قطع روابط، با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. مکرون پیش از این سفر ابراز امیدواری کرده بود که بتواند از تنش موجود میان این کشورها بکاهد.

در پی این تماس نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، با صدور ابیانیه‌ای این گفت‌وگو را گامی بسیار مهم در مسیر حل تنش دیپلماتیک کشورش با تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، توصیف کرد. یک ماه پیش از این، عربستان سعودی نسبت به سخنان جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، واکنش تندی نشان داد و با احضار سفیرش از بیروت، سفیر لبنان را هم از ریاض اخراج و کلیه روابط دیپلماتیک را قطع کرده بود. جرداحی که در نهایت روز جمعه از مقامش کناره گرفت، در آن سخنان نسبت به حمله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن انتقاد کرده بود. هم چنین در پی میانجی‌گری مکرون میان ریاض و بیروت، مقام‌های پاریس به فایننشال‌تایمز گفته‌اند عربستان سعودی با بازگشت سفیر خود به بیروت موافقت کرده است.

به دنبال ثبات در خاورمیانه؟

از سوی دیگر، رویترز در تحلیل این سفر نوشته امانوئل مکرون، نقش عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه خاورمیانه با ایران حیاتی می‌داند و بر این باور است که این کشور متحدی مصمم در مبارزه با گرایش‌های افراطی از خاورمیانه تا غرب آفریقا و حصاری در برابر اخوان‌المسلمین است. این در حالی است که مکرون در ماه ژانویه سال جاری میلادی و پیش از آغاز مذاکرات برای احیای برجام هم ادعا کرده بود که عربستان سعودی نیز باید بخشی از گروه مذاکره‌کننده باشد.

12

ماکرون در حالی در توجیه دیدارش با محمد بن سلمان گفته که گفتگو با ریاض برای کمک به ثبات در منطقه خاورمیانه ضروری است که بسیاری از رهبران غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز حاضر به تماس با محمد بن سلمان نیستند. مکرون نخستین رهبر یک کشور مهم اروپایی است که از زمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در سال ۲۰۱۸، به این کشور سفر کرده است.

مزایای اقتصادی سفر خاورمیانه

هم‌چنین سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، تا اینجا سود اقتصادی قابل توجهی برای این کشور اروپایی داشته است. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با این سفر، شرکت ایرباس از امضای قرارداد فروش ۲۶ فروند بالگرد غیرنظامی به یک شرکت سعودی خبر داده اما مبلغ این قرارداد اعلام نشده است. روز جمعه هم امارات متحده عربی یک توافق خرید تسلیحاتی با فرانسه امضا کرد که بیش از ۱۹ میلیارد دلار ارزش دارد. خرید ۸۰ هواپیمای رافال از فرانسه، بخش مهمی از این این توافق بزرگ تسلیحاتی است.

13