به گزارش اکوایران، درحالیکه گفت‌وگوهای قدرت‌های جهانی و ایران درباره احیای توافق هسته‌ای روز پنج‌شنبه از سر گرفته شد و  روز جمعه نیز طرف‌ها با جدیت و دستورکار روشن‌تری درگیر مذاکره بوده‌اند، یک منبع اروپایی به رویترز گفت که آنها بر اساس متن‌های پیش‌نویسی که پنج ماه پیش مورد بحث قرار گرفت، کار می‌کردند.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، گفت که تهران به مواضع هفته گذشته خود پایبند است. مواضعی که از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی به عنوان طرح خواسته‌های جدید حداکثری و نادیده گرفتن تفاهم‌های انجام شده در مذاکرات اوایل سال جاری، توصیف شدند.

علی باقری کنی مذاکرات هسته ای

مذاکره بر اساس پیش‌نویس ژوئن

باقری کنی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌نویس‌های جدیدی که هفته گذشته ایران ارائه کرده است در حال بررسی توسط قدرت‌های بزرگ است یا خیر، به رویترز گفت: «بله، پیش‌نویس‌هایی که هفته گذشته ارائه کردیم، اکنون در جلسات با سایر طرف‌ها در حال بررسی است.»

باقری هفته گذشته گفت: «تمامی موضوعاتی که در مذاکرات قبلی تا خرداد ماه پیش‌نویس شده بود قابل مذاکره است».

یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت به نظر می رسد که ایران با ادامه مذاکرات از جایی که در ژوئن متوقف شده بود موافقت کرده است و ادعا کرد که صحت این موضوع در چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت، اما هیچ اشاره ای به طرح جدید ایران نکرد. 

به نوشته رویترز، کارگرو‌ه‌هایی که برای بحث در مورد تحریم‌هایی که واشنگتن باید لغو کند و محدودیت های هسته ای که تهران باید رعایت کند، روز جمعه تشکیل جلسه دادند.

کنایه به راب مالی

باقری کنی درباره تردید ادعایی طرف‌های غربی درباره جدیت ایران به کنایه گفت: جدیت ایران مشخص است، ببینید چه کسانی جلسات دیگر را لغو کرده اند و در وین هستند و چه کسانی نیستند.

رویترز نوشته است که به نظر می‌رسد که این سخن او به مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، راب مالی، اشاره می کند که انتظار نمی رود تا آخر هفته وارد وین شود.

Robert+Malley

پیشروی در مسیر کاملاً منطقی

همچنین لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتر خود نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا درباره مذاکرات گفت:«تصور من این است که ما به سادگی در مسیر کاملاً منطقی مذاکرات پیش می رویم».

وی درباره اختلاف‌های هفته گذشته گفت: «انتظار می رفت که یک دولت جدید، یک هیئت جدید... چند روز را در آغاز این دور جدید اختصاص دهد... برای بیان نکات سیاسی خود. آنها این کار را کردند. سپس ما وارد جزئیات بیشتر شدیم... چیزی که اکنون داریم تقریباً... همه ما در حال مشارکت بیشتر در جزئیات بیشتری از مذاکرات هستیم».

۷ یا ۸ محل اختلاف در پیش نویس ژوئن

نورمن همچنین مدعی شد که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه 7 یا 8 نقطه هنوز در پیش‌نویس ژوئن باز (محل اختلاف و نیازمند حل و فصل) است، گفت: «متن 20 ژوئن بدیهی است که زمینه مشترک کار است. این مانع از ارائه پیشنهادهایی برای تغییر توسط هیچ هیئتی نمی شود».

وی تأکید کرد: «اما آن متن آینده هر توافقی است که اینجا در وین ممکن است حاصل شود».