به گزارش اکوایران، در شرایطی که وزارت امور خارجه بریتانیا آزمایش موشک های بالستیک در رزمایش «پیامبر اعظم 17» را محکوم کرده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این مسئله را مداخله در امور داخلی ایران توصیف کرده است.

عدم تناقض با قطع‌نامه شورای امنیت

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به بیانیه وزارت خارجه بریتانیا پیرامون برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم 17» و آزمایش موشک‌های بالستیک در طی آن، این مسئله را مداخله در امور داخلی ایران توصیف کرده و گفته «ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌کند».

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، خطیب‌زاده تاکید کرده برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد و تصریح کرده «ایران هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند». او هم‌چنین افزوده ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند.

تهدیدی برای منطقه؟

روز گذشته، در واکنش به پرتاب موشک‌های بالستیک توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طی رزمایش مذکور، وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود پرتاب این موشک‌ها نقض آشکار قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که از این جمهوری اسلامی خواسته هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

این بیانیه که در وب‌سایت رسمی این وزارت‌خانه انتشار یافته مدعی شده که پرتاب موشک‌های بالستیک توسط جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و از ایران خواسته بود که  فورا این فعالیت‌ها را متوقف کند. این در حالی است که خطیب‌زاده در سخنان خود متذکر شده بود که «فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای منطقه توسط بریتانیا  و سایر کشورهای اروپایی به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده است».

رقابت بالستیکی در خاورمیانه

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، در طی رزمایش مذکور به طور هم‌زمان ۱۶ فروند موشک بردبلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب شد و موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار در این رزمایش به کار برده شدند.

این رزمایش و آزمایش موشک های بالستیک در شرایطی انجام شده که در روزهای گذشته شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که عربستان سعودی با همکاری چین در حال توسعه تکنولوژی تولید و پرتاب موشک‌های بالستیک است. این در حالی است که تا پیش از این عربستان به عنوان خریدار این موشک‌ها محسوب می‌شد. این گزارش هم‌چنین  مدعی شده بود در حال حاضر واشینگتن با این سوال فوری مواجه است که آیا برنامه موشک بالستیک عربستان موازنه قدرت در منطقه را به شدت تغییر خواهد داد و این موضوع تا چه حد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را پیچیده خواهد کرد.