به گزارش اکوایران، ​دور هشتم مذاکرات وین امروز دوشنبه درحالی از سر گرفته می‌شود که در پایان دور هفتم مذاکرات، طرف‌ها بر سر یک پیش‌نویس مشترک به عنوان مبنایی برای مذاکرات آتی به تفاهم رسیدند.

نقش غیرسازنده فرانسه در دور هفتم

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری دولتی در آستانه آغاز دور هشتم، یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کنندگان ایران با اشاره به تلاش فرانسه برای اخلال‌افکنی در آخرین دور مذاکرات وین بین ایران و کشورهای 1+4 گفت: غیبت دو روزه پاریس در مذاکرات به طرف های مذاکره کننده کمک کرد تا در تهیه پیش نویس ها پیشرفت کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری دولتی گفت که تیم مذاکره کننده فرانسوی نقش «سازنده» در مذاکرات ایفا نکرد و با ایجاد اخلال در این روند، سرعت مذاکرات را به طور قابل توجهی کاهش داد.

وی افزود «در زمانی که هیئت های نمایندگی در وین مشغول کار بر روی پیش‌نویس حاصل از دور قبلی مذاکرات تا ماه ژوئن بودند، حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزرای خارجه G7 در لیورپول و غیبت دو روزه آنها در وین منجر به پیشرفت قابل توجهی شد. با این حال، پس از بازگشت آنها از لیورپول، یک روند مخرب دوباره شروع شد».

به گفته این منبع، «این پیش نویس به سطح قابل قبولی رسیده بود، اما به دنبال بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و ابراز مخالفت آنها با پیش نویس‌ها، روند مذاکرات مختل شد. این موضوع بحث های خاصی را در نشست داخلی کشورهای 1+4 مطرح کرد».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه از مواضع «غیر سازنده» برخی از امضاکنندگان اروپایی برجام در دور قبلی مذاکرات وین انتقاد کرد.

در طول دور هفتم ایران دو متن پیش نویس ارائه کرد که به طور جداگانه به رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام می‌پردازد.

Iran Nuclear Talks Vienna + JPOA + Iran US Indirect diplomacy

اکنون نوبت گام حسن‌نیت دیگر طرف‌هاست

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کنندگان ایران به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: پیشرفت‌های حاصل شده در متن مرتبط با اقدامات هسته‌ای در دور قبل به خوبی نشان می‌دهد که ایران به‌طور جدی درگیر تعامل بوده و انعطاف‌پذیری کافی از خود نشان داده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که سایر طرف ها حسن نیت خود را در مورد مسائل تحریم نشان دهند. پیشرفت این دور به رویکرد آنها بستگی دارد.

 اسیر «ضرب‌الاجل‌های مصنوعی» نخواهیم شد

وی افزود: ایران متعهد به دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن است. با این حال، ما اسیر ضرب‌الاجل‌های مصنوعی نخواهیم شد و این ضرب‌الاجل‌ها باعث نمی‌شوند خطوط قرمز خود را نادیده بگیریم. هیچ فوریتی برای ما در مذاکرات وجود ندارد.

ورود مذاکرات به محتوای توافق احتمالی

این منبع نزدیک به تیم ایران گفت: «با توافق در مورد ترتیب و دستور کار در دور قبل، اکنون وارد بحث محتوا می شویم. اگر طرف‌های دیگر آماده باشند روی محتوا تمرکز کنند، می‌توانیم جلو برویم. ایران با تمام قوا می‌آید و تا زمانی که نیاز باشد در وین خواهد ماند».

Ali Baqeri Kani Vs Robert Malley at the moment of Iran Nuclear Talks Vienna + JPOA + Iran US Indirect diplomacy

سیگنال مثبت تهران به وین

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه گفت که ایران حتی اگر نتواند با قدرت های جهانی بر سر بازگشت به توافق هسته ای 2015 به توافق برسد، از غنی سازی اورانیوم بالای 60 درصد خودداری خواهد کرد.

محمد اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در مورد احتمال افزایش بیشتر سطح غنی سازی، پاسخ داد: «خیر». وی ادامه داد: تمامی فعالیت های هسته ای ما بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود.

اگرچه اورانیوم غنی شده تا 60 درصد می تواند به سرعت تا 90 درصد -سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی، غنی شود، اما برخی کارشناسان این پیام را یک سیگنال مثبت از سوی تهران در آستانه دور هشتم مذاکرات وین دانستند.

هشدار موشکی ایران به اسرائیل