به گزارش اکو ایران، در شرایطی که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد دولت جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام در راس هیاتی صبح امروز وارد شهر وین شده، بنا بر اعلام رسمی نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام امروز (دوشنبه ششم دی‌ماه) ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰:۳۰ به وقت تهران) در هتل کوبورگ آغاز می‌شود. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام با انتشار این پیام در توئیتر خبر از آغاز به کار مجدد این گفت‌وگوها داد: «به دور هشتم مذاکرات خوش آمدید».

دور هشتم این مذاکرات در حالی از امروز از سر گرفته می‌شود که دور پیشین این مذاکرات همراه با تنش‌هایی میان طرف‌های مذاکره بود. در حالی که طرف ایرانی مذاکرات خواهان تجدیدنظر در پیش‌نویس اولیه توافق -که در شش دور مذاکرات پیشین میان مذاکره‌کنندگان دولت حسن روحانی با قدرت های بزرگ بر سر آن تفاهم شده بود- بودند، طرف‌های غربی این درخواست را مایه ناامیدی توصیف کردند. تیم مذاکره‌کننده جدید ایران با ارائه دو سند حاوی پیشنهادهای خود، خواهان گنجاندن مفاد آن در توافق نهایی شده‌اند. این مسئله نه تنها مورد استقبال طرف‌های غربی قرار نگرفت، بلکه در هفته‌های اخیر مقامات و دیپلمات‌های غربی ادعا کرده‌اند که تنها چند هفته برای نجات برجام فرصت باقی است. در این شرایط به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان روسی و چینی سعی دارند با ایفای نقش فعال‌تری در گفت‌وگوهای احیای برجام، به میانجی‌گری میان طرف‌های ایرانی و غربی بپردازند.

اکنون، در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام و در شرایطی که سندهای پیشنهادی ایران باعث بروز اختلافات عدیده‌ای در هفته های اخیر شده است، صبح امروز حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در حضور خبرنگاران گفته در طی مذاکرات جاری سند ژوئن ۲۰۲۱ کنار گذاشته شده و مذاکره کنندگان به یک سند جدید و مشترکی رسیده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایلنا، امیرعبدالهیان امروز درباره آغاز دور هشتم مذاکرات گفته: «ما امروز دور جدید مذاکرات‌مان در وین شروع می‌شود. از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار ما است، بحث تضمین و راستی‌آزمایی است و امروز یک سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان قرار دارد که ما آنها را اسناد ۱ دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم و هم در موضوع هسته‌ای و هم در موضوع تحریم‌ها است؛ یعنی ما دیگر آن سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به یک سند جدید و مشترکی رسیدیم».

او طی این سخنان افزوده: «از امروز مذاکرات ما طبق این سند مشترک شروع می‌شود از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی آزمایی است اما برای ما مهم‌ترین مسئله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مانعی فروخته شود و پول آن نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران بتواند وارد شود و از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده است، استفاده کنیم». 

بدین ترتیب، در صورت چنین اتفاقی، به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین گره‌های مورد اختلاف در این مذاکرات در حال گشایش است؛ هر چند روند مذاکرات در دورهای پیشین حاکی از آن است که تا رسیدن به توافق نهایی پرانتزهایی زیادی هم‌چنان باز و مسیری نه چندان کوتاه هنوز در راه است.