به گزارش اکوایران، آخارون حلیوا، رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل در جلسه کابینه امنیتی گفته است: بازگشت به برجام برای اسرائیل بهتر از وضعیتی است که در آن توافقی حاصل نشود.

بر اساس گزارش جروزالم‌پست، حلیوا در این نشست ضمن ارائه توضیحات و استدلال‌های خود گفت که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام برای اسرائیل بهتر از عدم پایبندی به هرگونه توافق است.

YEH_0416-e1475152920771

با این حال به ادعای این گزارش، اطمینان رئیس رکن اطلاعاتی ارتش اسرائیل (IDF) به مفاد برجام در تضاد با دیدگاه دیوید بارنیا، رئیس موساد است که گفته می‌شود از احیای این توافق حمایت نمی‌کند و در عوض معتقد است که «هنوز زمان و فرصت برای سرمایه‌گذاری در متقاعد کردن آمریکایی‌ها بر سر محتوای توافق آینده وجود دارد».

یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل پیش‌تر با ابراز مخالفت نسبت به احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، گفته بود که مذاکرات وین «تا آنجایی که به ما [اسرائیل] مربوط می‌شود به نتیجه مطلوب نخواهد رسید».

با این حال، لاپید تاکید کرد که صرف نظر از نتیجه، اسرائیل نباید به روابط با دولت آمریکا آسیب برساند.

چرخش موضع اسرائیل درباره برجام

لاپید و بنت به تازگی گفته‌اند «اسرائیل مخالف هر توافقی نیست» و با یک «توافق خوب» مشکلی نخواهد داشت. لاپید ادعا کرد: «ما بر سر میز مذاکره با ابرقدرت ها هستیم و در مورد اینکه توافق خوب چیست، بحث می کنیم». وی در ادعایی از روی استیصال افزود: «در دنیا به موضع اسرائیل توجه می شود».

تغییر ارزیابی تل‌آویو

همچنین بن کاسپیت، تحلیلگر مسائل اسرائیل و ستون‌نویس المانیتور در مقاله‌ای با اشاره به تغییر رویکرد مقامات اسرائیل نسبت به احیای توافق هسته‌ای، فاش کرد که تل‌آویو انتظار دارد که توافق در سال ۲۰۲۲ اتفاق بیافتد. 

وی نوشت: ارزیابی اسرائیل در مورد وضعیت مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به طرز چشمگیری تغییر کرده است. اکثر تحلیلگران اسرائیلی تا کنون بر این باور بودند که چشم‌انداز سازش بین 1+5 و ایران ضعیف است. آنها تصور می کردند که طرفین نخواهند توانست بر اختلافات عمیق خود پل بزنند و به بن بست می‌رسند، یا اینکه مذاکرات بیهوده برای چندین ماه آینده ادامه خواهد داشت (گزینه‌ای که اسرائیل کمتر ترجیح می‌داد).

با این حال، اخیراً این ارزیابی و واکنش اسرائیل به مذاکرات با ایران تغییر کرده است. یائر لاپید، وزیر امور خارجه، اولین کسی بود که در 3 ژانویه اعتراف کرد که بر اساس ارزیابی‌های اسرائیل، قدرت‌های جهانی درگیر مذاکرات «ظاهراً به سمت بازگشت به توافق هسته‌ای یا حداقل یک توافق موقت که به این هدف منتهی می‌شود، حرکت می‌کنند». 

دست رد آمریکا به درخواست ضدایرانی اسرائیل

لاپید با ادعای اینکه اسرائیل با موفقیت منافع جامعه بین‌المللی را در موضوع هسته‌ای ایران حفظ کرده است، افزود: اسرائیل اکنون تلاش‌های خود را بر جلوگیری از لغو تحریم‌های اقتصادی بدون دریافت امتیازات مناسب از ایران متمرکز کرده است.

لاپید گفت: «نخست وزیر، وزیر دفاع و من گفتیم که مخالف هر توافقی نیستیم. توافق خوب، چیز خوبی است. بحث شدیدی در مورد اینکه معامله خوب مستلزم چه چیزی است وجود دارد. در آن بحث ما سر میز هستیم. جهان، از جمله طرف‌های درگیر، به ما گوش می‌دهند».

راهبرد جدید اسرائیل

به نوشته المانیتور، راهبرد جدید اسرائیل حفظ خویشتنداری و پرهیز از انتقاد از ایالات متحده و سایر قدرت‌ها و در عین حال فشار بر آنها از طریق کانال‌های پسین، تلاش برای ایجاد

خطوط قرمز و اعمال فشار برای تمدید تاریخ انقضای توافق -با تاکید بر اینکه ایران یک مشکل بین‌المللی است- خواهد بود. و از آنجایی که اسرائیل طرف هیچ معامله ای با ایران نیست، به یک توافق متعهد نخواهد بود. در عین حال، نیروهای دفاعی و هوایی اسرائیل به [نمایش] آماده سازی برای گزینه نظامی ادامه می دهند و میلیاردها شیکل برای تکمیل این [تظاهر به] آمادگی خود در مدت یک سال تا 18 ماه اختصاص داده شده است.

گفتنی است این اظهارات در بحبوحه راند هشتم و حساس گفتگوها در وین، مطرح شد. رایزنی‌هایی که با پیشرفت‌های نسبی اخیر، امیدواری محتاطانه ناظران و طرف‌های درگیر را برانگیخته است.

آغاز امیدبخش مذاکرات وین؛ دور هشتم، راند نهایی است؟