این اولین بار نیست که درباره افت تحصیلی دانش آموزان در مدرسه صحبت می‌شود، رضا امیدی، جامعه‌شناس حوزه آموزش در کانال تلگرامی‌اش نوشته، معدل امتحانات نهایی برای دانش آموزان معارف و علوم انسانی کمی پایین‌تر هم هست.

او می‌گوید در سال‌های اخیر هم در محتوای امتحانات نهایی و هم در فرم سوالات و نحوه تصحیح برگه آزمون تغییرات زیادی اعمال شده که می‌تواند اختلال‌هایی در فرآیند تصحیح به وجود بیاورد و در نمره دانش آموزان هم تاثیرگذار باشد.

براساس این نقشه بهترین نمره امتحانات نهایی را دانش آموزان یزدی، خراسان جنوبی و سمنانی کسب کرده‌اند. بدترین وضعیت هم برای سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان است.

افت تحصیلی در هر شهر اما می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. مثلا معاون آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، مهر امسال به تسنیم گفت که دلیل افت تحصیلی در این استان کرونا و برگزاری کلاس به صورت مجازی است.

یک پژوهش که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است هم یکی از دلایل افت تحصیلی در سیستان و بلوچستان را نابرابری فضایی دانسته بود. افت تحصیلی دانش آموزان شاید بی ارتباط با تغییر در مخارج حقیقی آموزش هم نباشد.

همانطور که روزنامه دنیای اقتصاد، در گزارشی از اندیشکده جانز هاپکینز، نتیجه گرفته است در دوره سال‌های ۹۰ تا ۹۹ میزان مخارج حقیقی آموزش به طور کلی ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در این گزارش نقشه‌ای از آخرین وضعیت هزینه هر خانوار برای موضوع آموزش را هم بررسی کردیم.

سوگل دانائی از تحریریه اکوایران موضوع را بررسی کرده است.