به گزارش اکوایران؛ براساس اعلام فعالان این بخش عمده بازارهای صادراتی محصولات لوازم خانگی به کشورهای عراق و افغانستان است، اما پیمان‌سپاری ارزی و تحریم‌ها موجب شده تا توسعه صادرات در این بخش با مشکل مواجه شود.   

اما این صنعت با چه چالش های روبرو است؟ در این خصوص این فعالان اقتصادی، خرید مواد اولیه ساخت محصولات در داخل کشور با ارز آزاد را یکی از مشکلات این بخش دانست و بر این نکته تاکید کرد، واحد تولیدی به مانند سایر بنگاه‌های اقتصادی باید ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی عرضه کنند که این امر موجب شده تا صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه شوند. این فعال اقتصادی همچنین قیمت‌گذاری دستوری و دشواری‌های مربوط به انتقال پول به داخل کشور را از دیگر چالش‌های اصلی صادرات محصولات لوازم خانگی عنوان کرد و یادآور شد که در داخل کشور نیز، وجود سامانه‌های متعدد و موازی در حوزه‌های تولید و تجارت، کسب‌و‌کار بنگاه‌ها را سخت و دشوار کرده‌است. وی در عین حال، یکی از چالش‌های پیش‌روی این واحد صنعتی را مشکلات مربوط به اخذ جواز و پروانه بهره‌برداری و قوانین محدودکننده استقرار واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران عنوان کرد.

نوسانات ارزی و از دست رفتن بازارهای صادراتی

محمدحسین تهرانچی هم کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را یکی از مشکلات جدی این روزهای صنایع لوازم خانگی عنوان کرد و با اشاره به اینکه بروز چالش‌هایی در زنجیره تامین، منجر به کاهش ظرفیت تولیدی این بنگاه صنعتی شده است، افزود: خرید مواد اولیه از بورس به چالش بزرگی برای این واحد تولیدی بدل شده به طوری که قیمت عرضه پلی‌پروپیلن در بورس به مراتب گران‌تر از قیمت کارخانه این محصول است. این فعال اقتصادی همچنین نوسانات ارزی را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد به طوری که به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی قادر نیستند قیمت ثابت را برای محصولات صادراتی خود به مشتریان خارجی اعلام کنند. او همچنین اعمال محدودیت‌‌ها برای واردات مواد اولیه باکیفیت و نیز ماشین‌آلات خارجی را از دیگر چالش‌های بنگاه های تولیدی بخش لوازم خانگی عنوان کرد. وی همچنین وجود برخی چالش‌ها در گمرک را منجر به بروز موانع در ارسال به موقع محصولات صادراتی به مشتریان خارجی عنوان کرد.

چالش‌های دولتی در اعطای جواز واحدهای تولیدی

هرویک یاریجانیان، ناکارآمدی بانک‌ها در تخصیص بهینه منابع و تسهیلات لازم به واحدهای صنعتی و مشکلات ایجاد شده در اعطای جواز تولید به بنگاه‌های صنعتی را از جمله مشکلات حاد پیش‌روی واحدهای تولیدی عنوان کرد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در بازدید از واحدهای تولیدی لوازم خانگی، چالش‌ها و مشکلاتی که صنایع لوازم خانگی با آن مواجهند را با مدیران این واحدها ارزیابی کرد.