به گزارش اکوایران؛ ارزیابی این شاخص نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه عدد 35.63 به دست آمده است و طی 36 ماه اخیر از فروردین 99 کمترین مقدار و در سری 55 دوره، دومین کمترین مقدار را خود را ثبت کرده که مطابق انتظارات ماه قبل حاکی از رکود در فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین‌ماه است. ارزیابی مولفه‌های این شاخص نشان می‌دهد تمام مولفه‌های وابسته به این شاخص کمتر از 50 گزارش شود؛ اما نکته قابل تامل آن است که مؤلفه تولید محصولات، کمترین مقدار را در میان مولفه‌های اصلی داشته است. با این شرایط می توان گفت تاخیر در استارت تولید موجب شده تا این شاخص به کمترین سطح خود برسد.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در فروردین‌ماه عدد 35.63 به دست آمده است و طی 36 ماه اخیر از فروردین 99 کمترین مقدار و در سری 55 دوره، دومین کمترین مقدار را خود را ثبت کرده که مطابق انتظارات ماه قبل حاکی از رکود در فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین‌ماه است. بطوریکه شاخص انتظارات تولید در ماه آینده 78.83 پیش‌بینی شده که بیشترین مقدار در سری زمانی 55 دوره محسوب می شود.   

براساس شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد این امر به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی کمتر از 50 گزارش شده‌اند و مؤلفه تولید محصولات، کمترین مقدار را در میان مؤلفه‌های اصلی داشته است. همه رشته فعالیت‌های صنعتی نیز با رکود در شاخص روبرو بودند و در میان رشته فعالیت‌ها صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین کاهش و سایر صنایع و نساجی بیشترین کاهش را داشتند.

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در فروردین ماه عدد 35.63 به‌دست آمده‌است و طی 36 ماه اخیر از اردیبهشت 99کمترین مقدار و در سری 55 دوره، دومین کمترین مقدار را خود را ثبت کرده که مطابق انتظارات ماه قبل حاکی از رکود در فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است. در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی کمتر از 50 گزارش شده‌اند و مولفه تولید محصولات، کمترین مقدار را در میان مؤلفه‌های اصلی داشته‌است. همه رشته فعالیت‌های صنعتی نیز با رکود در شاخص روبرو بودند و در میان رشته فعالیتها صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین  کاهش و سایر صنایع و نساجی بیشترین کاهش را داشتند.

از سوی دیگر شاخص مقدار تولید محصولات بخش صنعت نیز در فروردین ماه (25.71) محاسبه شده که به کمترین مقدار 36ماه گذشته از اردیبهشت 99رسیده ‌است.

به عقیده فعالان اقتصادی شدت گرفتن نابسامانی نرخ ارز طی ماه‌های اخیر باعث شده تا شرکت‌ها در تامین مواد اولیه و تولید مشکل داشته‌ باشند.

علاوه بر موارد مورد بررسی شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نیز در بازه زمانی مورد بررسی به (30.68) به کمترین میزان 12 ماهه اخیر از اردیبهشت سال قبل رسیده‌ است. از این شاخص به عنوان یکی از معیاره‌‌های وضعیت تولید بنگاه‌های صنعتی یاد می‌شود و کاهشی شدن آن می‌تواند بنگاه‌های صنعتی را با مشکل مواجه کند.

شاخص سرعت انجام وتحویل سفارش(44.45) طی 24 دوره از اردیبهشت 1400 به کمترین مقدار خود رسیده و در مجموع سومین کمترین مقدار خود را در سری 55 دورهای ثبت کردهاست. به عقیده فعالان اقتصادی عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ثبت سفارشات را با تاخیر روبرو کرده‌ است.

از سوی دیگر شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (47.07) با کاهش همراه بوده و طی 13 دوره از فروردین سال گذشته به کمترین مقدار خود رسیده‌ است. گزارش‌ها نشان می دهد فعالان اقتصادی از یک سو با کمبود نیروی کار ماهر به دلیل شرایط تورمی، عدم تناسب دستمزدها و مهاجرت نیروی کار روبرو هستند و از سوی دیگر بعضا به دلیل افزایش فشار هزینه‌های تولید، تعدیل نیرو داشتند.

با توجه به بررسی صورت گرفته این پرسش مطرح می شود که شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده در بازه زمانی مورد بررسی در چه وضعیتی قرار داشته است؟ براساس ارزیابی‌ها شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده (39.19) کاهش داشته و طی 12 دوره از اردیبهشت سال گذشته به کمترین مقدار خودرسیده‌ است. نابسامانی بازار ارز و عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی تولیدکنندگان را در زنجیره تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو کرده است. این شاخص یکی از ملاک‌های اصلی تولید بنگاه‌های صنعتی محسوب می شود و کاهش آن می تواند در روند تولید اثر مستقیم داشته باشد.

 داده‌های اعلام شده نشان می  دهد شاخص میزان صادرات کالا (40.41) در فروردین ماه به شدت کاهش داشته و کمترین مقدار در 36 ماه گذشته از اردیبهشت 99 رسیده است. این شاخص در صنعت کانی غیرفلزی کمترین کاهش و در صنعت پوشاک و چرم بیشترین کاهش را داشته است.

اما وضعیت موجودی محصول نهایی در این بازه چگونه بوده است؟ ارزیابی‌ها نشان میدهد شاخص موجودی محصول نهایی در انبار در فروردین ماه (46.41) برای چهارمین ماه پیاپی کاهش داشته‌ است اگرچه شدت کاهش در مقایسه با ماه قبل کمتر بوده‌ است.

از سوی دیگر در بازه زمانی مورد بررسی شاخص میزان فروش محصولات در فروردین ماه (22.2) کاهش داشته به‌ طوریکه یکی از کمترین مقادیر خود را ثبت کرده است و به کمترین مقدار 36ماه گذشته از اردیبهشت 99رسیده‌ است. به عقیده فعالان اقتصادی شرایط نابسامان، تورم قیمتی در بازار و سردرگمی در خرید مواداولیه و فروش محصول بر شدت کاهش میزان فروش تاثیر گذاشته‌ است.

 داده‌های اعلام شده نشان می دهد شاخص انتظارات تولید در ماه آینده (78.83) مطابق روال فروردین ماه افزایش داشته و به بیشترین مقدار خود در سری زمانی 5 دورهای رسیده‌ است. در فروردین ماه امسال به دلیل نابسامانی قیمتی و بازار ارز، تولیدکنندگان در شروع فعالیت بعد از تعطیلات و بازگشایی کارخانه‌ ها تعلل داشتند و بخش صنعت تعطیلات طولانی‌ تری در مقایسه با سال‌های قبل داشتند، در نتیجه انتظار بهبود کسب و کارهای بخش صنعت در اردیبهشت ماه با شدت بیشتری همراه بوده است.

صنعت