به گزارش اکوایران، ساعت 10 امروز ستاد بحران استان مرکزی خبری مبنی بر ریزش بخشی از معادن سنگ شهرستان شازند دریافت کرد که پس از آن تیم‌‌‌‌‌های عملیاتی و امداد و نجات به محل اعزام شدند.  

چهار نفر در این معدن که در محدوده جاده اراک-توره قرار دارد در زیر آوار گرفتار شدند که تاکنون تنها پیکر دو نفر از آنها از زیر حجم زیاد آوار پیدا شده است. هنوز ۲ نفر دیگر زیر آوار کوه هستند و تلاش نیروهای امدادی برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.‌

ریزش معدن شازند

پیش‌تر لطف‌الله پرندین، فرماندار شازند در این رابطه به ایسنا خبر داده بود، شدت ریزش به حدی است که احتمال زنده ماندن مفقودان دور از ذهن است اما نیروهای مستقر در منطقه با تمام توان در حال تلاش هستند. یکی از مفقودان از زیر آوار پیدا شد و پیدا شدن نفر دوم نیز با رصد سگ‌های زنده‌یاب محتمل است.

پرندین با اشاره به اینکه فرد یافت شده فوت کرده است، گفت: به دلیل شیب ۱۰۰ درصد منفی هرگونه سنگ‌برداری و آواربرداری موجب ریزش حجم دیگری از آوار و سنگ می‌شود، تلاش می‌کنیم نفر دوم را هر چه سریع‌تر از زیر آوار خارج کنیم اما از وضعیت دو نفر دیگر فعلا اطلاعی نداریم.

جزئیات ریزش معدن شازند

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی در این رابطه اظهار کرده که با وقوع این سانحه تیم‌های امدادی و مهندسی از همان ساعات اولیه حادثه در محل حضور یافتند، حجم ریزش معدن بسیار زیاد است و عملا کار تخلیه با روش‌های عادی وجود ندارد.

استاندار مرکزی اعلام کرد که به اندازه کافی ماشین آلات متعدد از سطح منطقه فراخوانده شده و وزیر کشور نیز در تماس تلفنی دستور کمک احتمالی از سایر استان‌ها را صادر کرده است. مجموعه دستگاه‌های اجرایی با محوریت فرمانداری شهرستان شازند مشغول عملیات امداد و نجات هستند و سگ‌های زنده‌یاب نیز کار ردیابی را انجام می‌دهند تا محل آواربرداری دقیقا مشخص شود.

مخلص الائمه افزود: بخشی از ریزش به دلیل شیب منفی ایجاد شده این احتمال را می‌دهد که مجددا ریزش کند، علت دقیق حادثه مشخص نیست اما براساس تحقیقات اولیه روز گذشته انفجار معدن صورت گرفته و به دلیل عدم ایمن‌سازی مناسب یا بارندگی شب گذشته شرایط را تغییر داده است و بر اثر فعالیت امروز در جمع آوری سنگ بر اثر ترک‌های روز گذشته معدن ریزش کرده است.

ریزش معدن شازند

علیرضا شهرجردی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز درباره این حادثه به ایسنا گفته، تیم‌های امدادی در قالب هفت تیم واکنش سریع است و ۶ تیم آنست از استان‌های مرکزی، قم، لرستان و همدان به منطقه ریزش اعزام شده‌اند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی، در این عملیات یک تیم واکنش سریع، یک تیم کوهستان و دو تیم آنست استان مرکزی، دو تیم واکنش سریع و یک تیم آنست از استان قم، سه تیم واکنش سریع و دو تیم آنست از استان لرستان، یک تیم واکنش سریع و یک تیم آنست از استان همدان در منطقه حضور دارند.

بازداشت صاحب معدن شازند

مهدی هشت‌رودی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شازند با اشاره به حادثه ریزش معدن در این شهرستان از صدور دستور قضایی برای بازداشت صاحب معدن شازند خبر داد.

ریزش معدن شازند