به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا معاملات امروز را با افت 150 تومانی نسبت به عصر روز گذشته آغاز کرد. این روزها سوال مهم فعالان بازار این است که آیا توافق حاصل و تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر، و اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها قیمت دلار تا کجا ظرفیت کاهش خواهد داشت.

روند کاهشی قیمت دلار در یک ماه و نیم گذشته

روند قیمتی دلار از 21 فروردین تا امروز نشان می‌دهد، قیمت دلار در اواسط اردیبهشت ماه به کمترین مقدار سال جاری رسیده بود، از آن زمان قیمت دلار به طور کلی مسیر صعودی را دنبال کرد و اواسط آذرماه روی بیشترین مقدار سال جاری قرار گرفت. قیمت دلار از اواسط آذر وارد فاز نزولی شد و تا امروز به طور کلی همین روند نزولی را دنبال کرد. روند نزولی که قیمت دلار در فاصله اواسط آذر تا امروز طی کرد از اواسط اردیبهشت مشاهده نشده بود. احتمالا افت قیمت دلار در این بازه زمانی تحت تاثیر افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام اتفاق افتاد، حال باید دید در روزهای باقیمانده از سال روند قیمتی دلار رفته رفته به خط افقی نزدیک می‌شود، یا اینکه افت یک ماه و نیم گذشته قیمت دلار در بهمن و اسفند جبران می‌شود.

Capture

آمریکا راهکارهای اطمینان بخشی به ایران را بررسی می‌کند

یکی از چالش‌های مهمی که پیش روی احیای برجام قرار داشت، این بود که ایران از طرف مقابل می‌خواست که در مورد نقض نکردن توافق نوعی تضمین و تعهد دهد. امروز در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز گزارشی از وال استریت ژورنال جلب توجه می‌کرد، مبنی بر اینکه آمریکا در پاسخ به درخواست ایران برای ارائه ضمانت، درباره عدم تکرار خروج از برجام، راهکارهایی جهت اطمینان‌بخشی به ایران را بررسی می‌کند. احتمالا انتشار این خبر در تقویت انتظارات کاهشی در بازار دلار موثر بود.

قیمت سکه امامی کاهش یافت

قیمت طلای جهانی در ساعت 11 و 32 دقیقه صبح امروز روی 1816 دلار قرار داشت و هنوز بالای مرز 1800 دلار نوسان می‌کرد. تغییرات قیمتی دلار منفی بود و قیمت سکه نیز تحت تاثیر افت قیمت دلار پایین آمد. قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز با افت 65 هزار تومانی روی 12 میلیون و 145 هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه در ادامه قدری به سمت بالا حرکت کرد و در ساعت 11 و 34 دقیقه صبح 12 میلیون و 190 هزار تومان گزارش می‌شد. حباب قیمتی سکه در این مقطع 4.4 درصد به دست می‌آمد و طبق روند روزهای اخیر مشاهده می‌شد با افت قیمت دلار حباب قیمتی سکه قدری بزرگ شده بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز مسیر کاهشی را دنبال کرد. قیمت سکه نیز کاهش یافت، اما حباب آن طبق روند روزهای اخیر با افت قیمت دلار قدری بزرگ شد. گزارش وال استریت ژورنال می‌گوید که آمریکا راهکارهایی برای ارائه تضمین و اطمینان‌بخشی به ایران را بررسی می‌کند. احتمالا انتشار این خبر به تقویت انتظارات کاهشی در بازار دلار کمک کرد.