به گزارش اکوایران- قیمت دلار در این هفته تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی رقم‌هایی را ثبت کرد که در حدود 6 ماه گذشته بی‌سابقه بود. روز گذشته قیمت دلار روند صعودی را دنبال کرد، اما ناپایدار نشد و انتظارات کاهشی هنوز در بازار برجسته بودند. قیمت دلار در شروع معاملات امروز دوباره کاهشی شد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 50 تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. قیمت دلار در ادامه باز هم افت کرد اما رکورد کمترین قیمت این هفته که در روز سه‌شنبه ثبت شده بود را تغییر نداد.

photo_۲۰۲۲-۰۲-۱۰_۱۳-۱۷-۳۹

حرکت خلاف جهت قیمت دلار متشکل

قیمت دلار متشکل و سنا بر خلاف دلار بازار آزاد تغییراتی مثبت را به ثبت رساندند. قیمت متوسط دلار متشکل با رشد 408 تومانی روی 24 هزار و 991 تومان قرار گرفت. قیمت دلار سنا نیز 465 تومان بالا رفت و در پایان معاملات امروز 25 هزار و 311 تومان گزارش می‌شد.

اخباری که توجه فعالان بازار را جلب کردند کدامند؟

تحلیل‌گران احتمال بالایی می‌دهند که مذاکرات به مراحل پایانی خود نزدیک شده باشد. وزیر امور خارجه معتقد است زمان پایان مذاکرات را اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آن‌ها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود تعیین خواهد کرد. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز امیدوار است با آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در کنار تامین ارزهای بیشتر، اوضاع اقتصادی کشور بهتر شود.

قیمت سکه کاهش یافت

قیمت طلای جهانی در نیمه دوم معاملات روز گذشته مسیر صعودی را دنبال کرد. قیمت طلا در پایان معاملات دیروز 1833 دلار بود. قیمت طلا در ساعت 13 و 19 دقیقه عصر امروز به وقت ایران 1832 دلار گزارش می‌شد و از قیمت زمان مشابه روز قبل بالاتر، اما از نرخ بسته شده دیروز پایین‌تر بود. به هر روی تغییرات قیمت طلا محدود بود. قیمت سکه در حالت عادی حساسیت بیشتری به روند قیمتی دلار دارد تا طلا، امروز نیز قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قرار داشت و به صورت محدود پایین آمد. قیمت سکه حوالی ساعت 13 و 21 دقیقه عصر امروز از عصر دیروز 20 هزار تومان پایین‌تر بود و 11 میلیون و 750 هزار تومان گزارش می‌شد. اندازه حباب قیمت سکه در این مقطع حدود 3 درصد به دست می‌آمد.

photo_۲۰۲۲-۰۲-۱۰_۱۳-۱۷-۴۰

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار قدری به سمت عقب بازگشت و قیمت سکه نیز کاهش یافت. حباب قیمتی سکه سه درصد بود. قیمت دلار متشکل و سنا بر خلاف دلار بازار آزاد رشد کرد و امیدواری‌ها به احیای برجام در بازار برجسته بودند.