به گزارش اکوایران، طلا تا اخرین ساعات هفته در بازارهای جهانی در محدوده مرز 1850 دلار نوسان کرد تا از کف های قیمتی که طی هفته های اخیر به آن رسیده بود فعلا فاصله بگیرد. این فلز ارزشمند پس از ثبت چهار هفته متوالی نزولی، اکنون دو هفته است که صعودی شده است و اندکی از افت های اخیر خود را جبران کرده. طلا در هفته ای که گذشت نزدیک به نیم درصد افزایش قیمت داشت.

همچنین در حالی به روزهای پایانی ماه می نزدیک می شویم که بازدهی ماهانه این فلز نزدیک به منفی 2 درصد است. طلا ماه پیش نیز نزولی بود. به طور کلی با شفاف شدن قصد فدرال رزرو برای اجرای سیاست های انقباضی شدید برای مقابله با تورم، طلا به طور کلی روندی نزولی داشته است. اما دلیل رشد طلا در دو هفته گذشته چه بوده است؟

دلیل اول نگرانی هایی است که درباره آینده رشد اقتصادی جهان ایجاد شده است. برخی آمارهای اقتصادی منتشر شده درباره اقتصاد آمریکا از جمله داده های مربوط به بازار کار ضعیف تر از حد انتظار بوده اند. طلا معمولا در شرایط بد اقتصادی با افزایش تقاضا مواجه می شود.

از سوی دیگر پول‌بک شاخص دلار آمریکا نیز به صعود قیمت طلا کمک کرده است. معمولا شاخص دلار آمریکا، که ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان را نشان می دهد، با قیمت طلا روندی عکس همدیگر دارند. شاخص دلار آمریکا اکنون در کانال 101 واحدی قرار دارد و برای دومین هفته متوالی نزولی بوده است. پایین آمدن شاخص دلار آمریکا با کاهش قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها فلز زرد را با افزایش تقاضا مواجه می کند.