به گزارش اکوایران، بازار طلا در بازگشایی اول هفته در بازارهای جهانی به روند صعودی هفته فبل خود ادامه داد. طلا که در هفته گذشته تا محدوده قیمتی 1780 دلار سقوط کرده بود، پس از ریزش شاخص دلار آمریکا نفس تازه کرد و روندی صعودی به خود گرفته است. طلا پس از اینکه چهار هفته متوالی روندی نزولی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته نزدیک به 2 درصد از این افت های قیمتی را جبران کرد.

مهمترین عامل رشد قیمت طلا افت ادامه دار شاخص دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا که ارزش پول آمریکا در برابر سبدی از ارزهای اقتصادهای توسعه یافته را اندازه گیری می کند در هفته های اخیر به قله 20 ساله خود رسیده است. اما پس از اینکه این شاخص شش هفته متوالی روندی صعودی داشت در هفته گذشته 1.35 درصد افت کرد و در این هفته نیز که هنوز یک روز از آن می گذرد این شاخص نزدیک به یک درصد دیگر افت کرده است. افت شاخص دلار به طور سنتی با افزایش تقاضا برای طلا و افزایش قیمت طلا همراه است.

اکنون شاخص دلار به کف یک ماهه خود رسیده است. از نظر تحلیل گران یکی از عواملی که سبب این فعل و انفعالات در بازارهای جهانی شده است کاهش اشتهای ریسک در میان سرمایه گذاران است. در حقیقت فعالان بازار در این روزها متقاعد شده اند که تورمی که اقتصادهای توسعه یافته با آن دست به گریبان هستند موضوعی زودگذر نخواهد بود و این چالش فعلا اقتصادها را درگیر خود خواهد کرد.

البته این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که علی رغم صعود مقطعی طلا در روزهای اخیر، چشم انداز افزایش نرخ بهره هم توسط فدرال رزرو و هم بانک مرکزی اروپا می تواند فشار نزولی شدیدی بر قیمت طلا وارد کند.