به گزارش  اکوایران ،  قیمت دلار در اولین روز تابستان 1401  در تهران و در سلیمانیه و هرات صعود کرد. نرخ دلار  در این بازارها وارد کانال جدید شدند.  

پیش‌بینی صالح آبادی درباره قیمت دلار 

 افزیش  قیمت دلار  در بازار  آزاد تهران در حالی اتفاق افتاده که رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفته از دیروز امکان انجام معاملات توافقی در بازار متشکل ارزی فراهم شده است، باتوجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده، پیش‌بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روز‌های آینده در  بازار ارز  شاهد باشیم.

نوسان محدود دلار در بازار رسمی

نرخ دلار  رسمی امروز هم مانند دیروز نوسان محدودی را ثبت کرد. قیمت دلار  در صرافی ملی صبح امروز در محدوده 27 هزارو 695 تومان به فروش رسید. اسکناس آمریکایی قبل از ظهر امروز به قیمت 27 هزارو 693 تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با روز سه شنبه 20 تومان نوسان رو به بالا را نشان می دهد . 

در بازار متشکل ارزی هم  قیمت دلار  افت و خیز قابل ملاحظه ای را تجربه نکرد.  نرخ دلار  در بازار  متشکل ارزی امروز نزدیک به 60 تومان از دیروز بالاتر بود و در محدوده 27 هزار و 558 تومان آغاز به کار کرد.  نرخ دلار  در بازار یاد شده در نیمه روز بر روی 27 هزار و554 تومان قرار گرفت. 

تداوم دستگیری در بازار 

سردار حسین رحیمی هم روز گذشته در حاشیه طرح ویژه پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اظهار کرد: ۱۱ کانال تلگرامی که به سرعت قیمت ارز را بالا می‌بردند شناسایی و ادمین آن‌ها دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ بیان کرد: ۷ نفر در رابطه با دریافت کنندگان ارز دولتی دستگیر شدند که تاکنون 3 هزار میلیارد تومان ارز دولتی دریافت کرده بودند.سردار رحیمی بیان کرد: ۱۲ نفر از محکومان فراری، اخلال گران اقتصادی و ابربدهکاران بانکی نیز در این طرح دستگیر شدند.

اثر اظهارات جدید ند پرایس در بازار دلار 

با این حال عده ای از معامله گران معتقدند توافق  برجام  همچنان در هاله ای از ابهام است و مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و  نرخ دلار  در تهران صعودی شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز امروز درباره تنش ایران و آژانس گفته  هنوز نگران تداوم به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای توسط ایران هستیم که بسیار فراتر از موارد تعیین‌شده در برجام هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته ما به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم، به ویژه به این خاطر که فکر می‌کنیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله ساخت قطعات سانتریفیوژها باید سرسختانه محدود شده و تحت نظارت آژانس قرار بگیرد.

قیمت سکه پیشروی کرد / حباب سکه بزرگتر شد 

بازار جهانی طلا امروز هم مانند روزهای گذشته نزولی بود.  قیمت اونس طلا  ظهر امروز نزدیک به 7 دلار پایین تر از روز قبل معامله شد . این فلز گران بها در محدوده 1828 دلار نرخ گذاری شد. 

در بازار داخلی ایران هم ظهر امروز در مقایسه با روز قبل  قیمت طلا  18 عیار تقریبا 3 هزار و 700 تومان کاهش پیدا کرده بود.  قیمت طلا  امروز یک میلیون و 443 هزار و 400 تومان بود. 

قیمت سکه هم امروز  با رشد  قیمت دلار  پیشروی کرد. فلز زرد رنگ داخلی امروز بیش از 200 هزار تومان گران شد و به سمت محدوده 15 میلیون و 800 هزار تومان خیز برداشت.

سکه امروز در محدوده 15 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با قیمت مذکور فاصله ارزش ذاتی سکه و قیمت نقدی آن در یک قدمی 2 میلون تومان است. حباب سکه هم امروز بزرگتر شد و به محدوده 14 درصد رسید. به باور فعالان بازار یکی از عواملی که می‌تواند از حباب سکه را کاهش دهد قیمت اونس طلاست. قیمت طلای جهانی هم در روزهای اخیر در حال عقب نشینی بوده است.