بانک ملی خلق چین، بدنبال کاهش کند شدن سرعت رشد اقتصادی ماه جولای با رشد کمتر از انتظار تولیدات صنعتی و خرده فروشی، نرخ بهره را کاهش داد تا تقاضا را تقویت کند. رشد تولیدات صنعتی ماه جولای به 3.8% بسنده کرد که بسیار پایین تر از پیش بینی 4.6 درصدی بازار بود. علاوه بر این این شاخص کمتر از 3.9 درصد رشد ماه ژوئن ظاهر گردید. شاخص خرده فروشی هم نسبت به ماه ژوئن نزولی شد و از 3.1 درصد به 2.7 درصد رشد رسید که در مجموع نشان می دهد،موج لاک داون های ماه ژوئن بهبود اقتصادی چین را تحت الشعاع قرار داده است.

پس از ثبت رسمی رکود اقتصادی در ایالات متحده با دو فصل رشد منفی اقتصادی، کاهش فعالیت های اقتصادی در دومین قدرت اقتصادی جهان رکود اقتصادی را واقعی تر از قبل کرده است. به موجب این امر سرمایه گذاران در بازار نفت عقب نشینی کردند و برآوردها از رشد اقتصادی چین مورد بازبینی قرار گرفت.

افت طلا با تقویت دلار امریکا

در این بین، واگرایی سیاست های پولی بین بانک خلق چین و فدرال رزرو موجب شد تا سرمایه گذاران به دلار امریکا روی بیاورند که در شرایط فعلی تحت تاثیر سیاست های سفت و سخت فدرال رزرو قوی ترین ارز بازار است. این اقبال دوباره به دلار موجب فشار بر سایر دارایی ها از جمله طلا شده است و ارزهای دیگر نظیر یورو را هم تحت تاثیر قرار داده است.

طلا در معاملات روز دوشنبه در بازارهای آسیایی با فرو افتادن از اوج 1800 دلاری در یک مدار نزولی قرار گرفت و در ادامه معاملات در بازارهای اروپایی تا 1780 دلار هم پایین آمد. نکته اینجاست که ریزش های امروز صبح موجب شد تا کف حمایت 1785 دلار شکسته و از منظر تکنیکال روند صعودی کوتاه مدت وارد یک موج اصلاحی شود. در حال حاضر قیمت طلا پایین تر از میانگین 50 دوره یی اش می باشد. با این حال انتظار می رود ناحیه حمایتی 1770 دلار برای مدتی ریزش بیشتر را متوقف کند، ولی تا قبل از صورتجلسه نشست جولای فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر می شود بنظر نمی رسد که مومنتوم صعودی قابل توجهی شکل بگیرد که می تواند منجر به نوسان قیمت در بازه ی 1800 دلار و 1770 دلار شود.

taqip1

سقوط نفت در پی احتمال کاهش تقاضای جهانی برای انرژی

داده های اقتصادی چین همچنین اثر قابل توجهی بر بازار نفت دارد. اینکه دومین اقتصاد جهان نمی تواند با سرعتی که پیش بینی می شد به بهبود خود ادامه دهد همه ی سرمایه گذاران را نسبت به افزایش تقاضای انرژی بدبین کرده است. با کاسته شدن از فعالیت های اقتصادی نفت توجیهی برای ادامه روند صعودی اش ندارد. به همین دلیل قیمت های طلای سیاه در هر دو بازار لندن و نیویورک با کاهش محسوسی همراه شد. با شکسته شدن خط روند صعودی کوتاه مدت، نفت برنت روند نزولی بلند مدتش را از سر گرفته و به سمت 92 دلار در حال سقوط است. این سطح قیمتی یک ناحیه حمایتی با اهمیت محسوب می شود که چرا که قبلا در 14 جولای، 5 و 8 آگوست هم شاهد واکنش قیمت به این ناحیه بوده ایم. از طرفی این پایین ترین سطح قیمت از فوریه 2022 در شش ماه اخیر هم هست. شکسته شدن واضح این ناحیه می تواند قیمت را در مسیر تازه یی از ریزش ها قرار دهد و آن را به سمت 86 دلار هدایت نماید.

taqip2

به همین دلیل، بسیار مهم است که روند روزانه را در بازار امریکا هم دنبال کنیم. اگر طلا و نفت نتوانند سطوح حمایتی فعلی خود را نگه دارند، موج تازه یی از ریزش ها در انتظار آن ها خواهد بود.

 

مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو