در معاملات سه‌شنبه بالاخره قیمت دلار تهران از ۲۹ هزار و ۷۰۰ دل کند و در معاملات بعدازظهر به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. سطح 29 هزار و 700 تومان مهم بود زیرا معامله‌گران می‌گویند  اگر دلار زیر این سطح می‌ماند به سطوح پایینتر می‌رفت و فعلا بازار به نرخ های پایین‌تر مطمئن نیست.

در بازار هرات نیز نرخ دلار از صبح تا ظهر بیشتر بین دامنه ۲۹ هزار و ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان بود اما از ظهر به بعد یک سطح بالا آمد و وارد دامنه جدید ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان شد. معامله‌گران دلیل اینکه قیمت دلار در تهران صعودی شد را اینگونه بیان می‌کردند: هم هرات به دامنه بالا رفته و هم در بازار جنس کم است.

چرا بازار دچار کمبود جنس شده است؟

به گفته معامله‌گران، این کمبود جنس به دینار ربط دارد. در روزهای گذشته خیلی‌ها دینار خریده بودند تا آن را در بازار بفروشند. اتفاقات روز دوشنبه عراق باعث شده دینارها روی دست معامله‌گران باد کند و نتوانند آن را تبدیل به ریال کنند. معمولا معامله‌گرانی که دینار می‌آورند، باید دلار بدهند و چون الان پول در دینار حبس شده، امکان تبدیل نیست. یعنی اینکه یک وقفه در معاملات ایجاد شده است.

در بازار رسمی هم قیمت درحال صعود بود. در بازار پیچیده بود که دلار نیما به صورت آهسته و پیوسته در حال افزایش است. دلار متشکل هم ۲۰۰ تومان بالای آخرین نرخ دیروز بوده و به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. معامله‌گران به طنز می‌گفتند دلار دولت و دلار ملت به هم نزدیک شدند.

نکته بازار متشکل این بود که نرخ همچنان دچار نوسان است و فرقش با روزهای قبل این بود که سه‌شنبه دامنه نوسان کوتاه‌تر شده بود اما تعداد نوسان بیشتر.

بازار ارز دلار درهم لیر

معامله‌گران نسبت به تنش عراق و بازار ارز چه نگاهی دارند؟

درمورد این موضوع دو نگاه وجود دارد. گروه اول معتقدند که باتوجه به اینکه عراق دومین مقصد صادراتی ایران است، پس تنش در آنجا می‌تواند دسترسی ایران به منابع ارزی را سخت کند و بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد. اما گروه دوم معتقدند که حتی جنگ هم شود روی بازار ارز ایران تاثیرگذار نیست، بازارساز بخواهد نرخ را بالا می‌برد، نخواهد نمی‌برد.

عصر سه‌شنبه دو سیگنال به بازار وارد شد. یکی درمورد تحلیل فنی بود و دومی سکه فردایی. تحلیل‌گران فنی می‌گویند که دلار هرات یک الگوی پرچم زده است و می‌تواند  به سمت شکستن مقاومت مهم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان برود، که اگر بشکند مقاومت ۳۰ هزار و ۲۰۰ روشن می‌شود.

سیگنال دوم درمورد سکه بود که معامله‌گران می‌گفتند سکه نقدی حواله فردا به بالای ۱۴ میلیون رفته است و نرخ می‌تواند از روند رنج خارج شود. در معاملات روز چهارشنبه مشخص می‌شود که این گزاره رکب است یا نه؟