این روزها بازارها با چاشنی نوسان معامله می شوند دو‌هفته قبل معاملات سکه و ارز نوسانی بود و در بازار سرمایه هم با توجه به کمبود پول کافی برای صعودی شدن بازار، پول ها میان سهام مختلف جا به جا می شوند.

ریسک بالای نوسان گیری در بازار ارز

بازار ارز هفته گذشته را نوسانی گذراند نوسان قیمت ها در بازار ارز باعث شد بعضی برای کسب سود از نوسان گیری طمع کنند و وارد بازار شوند ولی معامله گران با تجربه و کارشناسان، نوسانگیری در بازار ارز را پر ریسک ارزیابی می کردند و نسبت به آن هشدار دادند که می تواند کام خریداران را تلخ کند.  قیمت دلار تهران در حرکت نزولی خودش تا کانال ۲۷ هزار تومانی نیز پایین آمد ولی در معاملات روز سه شنبه در محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

علت استقبال از ربع سکه

بازار سکه هم در هفته آخر مرداد پس از سقوط تا کانال ۱۲ میلیون تومانی در یک حرکت نوسانی رو به بالا تا محدوده ۱۴ میلیون تومان رشد کرد ربع سکه در بازه سالانه حدود ۲۵ درصد بازدهی داشته که بیشترین بازدهی در میان معاملات سکه و ارز در بازه یک ساله بوده، بازده بهتر ربع سکه در  بازار ارز و سکه باعث شده که برخی به امید کسب بازدهی بیشتر به‌دنبال خرید این نوع دارایی باشند، ربع سکه نشان دهنده تقاضای خرد بازار است. قیمت مناسب تر نسبت به سکه امامی و نداشتن محدودیت در خرید مانند دلار باعث شده که برخی به فکر خرید ربع سکه در این بازار باشند تصمیمی که بسیاری از فعالین بازار از آن حمایت نمی کنند و پر ریسک می دانند.

معاملات متعادل بازار سرمایه

بازار سرمایه  بعد از سقوط سال ۹۹   هنوز نتوانسته محدوده قیمتی خود در آن زمان را لمس کند بسیاری از سهام پس از سقوط آزاد شاخص کل بیش از پنجاه درصد از قیمت خود را ازدست دادند و هنوز نتوانسته اند به محدوده های قیمتی آن زمان خود برسند، شاخص کل هم پایین نیمه کانال یک‌میلیون واحدی محبوس است و به خاطر کمبود نقدینگی موفق نشده خود را بالای نیمه کانال تثبیت کند. بازار سرمایه شاهد معاملات متعادل است که افزایش دامنه نوسان تا محدوده ۷ درصدی فضای مناسبی را برای سهامداران به وجود آورده تا از بازار نوسانگیری کنند.

موقعیت وسوسه انگیز نوسان گیری

بازارهای سرمایه ، ارز و سکه در هفته های اخیر طعمه نوسانگیری شده اند، نوسان های چند درصدی روزانه در شرایطی که بقیه بازارها در رکود به سر می برند موقعیت وسوسه انگیزی است که بسیاری را وسوسه می‌کند ولی در این شرایط بعضی از تحلیلگران، نوسانگیری در بازار ارز و سکه را بسیار پر ریسک می دانند در حالیکه عده ای شرایط کنونی بازار سرمایه را مناسب نوسانگیری می دانند اما تفاوت این دو بازار در نوسانگیری چیست که موجب ایجاد دو رویکرد متفاوت شده است؟ 

بازار سرمایه  از مرداد ماه ۹۹ سقوط کرد و تعداد زیادی از سهام بازار بیش از پنجاه درصد   اصلاح کرده اند، شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی باید بیش از ۴۰ درصد رشد کند تا به سقف قیمتی مردادماه برسد ولی بازار ارز پیش از اصلاح قیمتی اخیر در نزدیکی سقف قیمتی تاریخی خود معامله میشد که اصلاح کرد. در وضعیت فعلی،  محدوده های حمایتی شاخص کل کف های مستحکمی است  که در صورت افت شاخص، کاهش زیادی را تجربه نخواهد کرد. در حقیقت کف سازی که شاخص کل انجام داده و انتظار بهبود شرایطی که در بازار سرمایه به خاطر ارزندگی شرکت ها به وجود آمده باعث شده ریسک خرید سهام خوب کمتر از ارز و سکه باشد، تحلیلگران، ‌نوسانگیری در بازاری که کف قیمتی خودش را نشناخته را به منزله گرفتن چاقوی در حال سقوطی میدانند که ممکن است آسیب خیلی بدی به نوسان گیر بزند.

سهام، سرمایه ای است که علاوه بر بازده قیمتی دارای عایدی است که از سودسازی شرکت حاصل می‌شود میزان سودسازی شرکت و مقایسه آن با سود بانکی تصویر قابل قبولی از میزان ریسک سرمایه گذاری در اختیار معامله گران قرار می دهد، در آخرین مجامع سالانه، اکثر شرکتها رشد سودآوری داشته‌اند که  با توجه به قیمت سهام شرکت ها که کاهش یافته است نسبت پی به ای بسیاری از شرکت ها به زیر پنج درصد می رسد که پی به ای پایین تر نشان دهنده سود بیشتر است.

 سود تعدادی از شرکت ها بیشتر از سود بانک هاست که هم  خرید سهام را برای کسب سود جذاب میکند، و هم ریسک کاهش قیمت سهام را تا حدودی پوشش می دهد. بازار ارز و سکه ولی خودشان عایدی  ندارند که علاوه بر قیمتشان محاسبه شود و سود و زیان معامله گران فقط بر اساس قیمت دارایی است، بهترین بازدهی در بازار ارز و سکه را در یکسال گذشته، ربع سکه داشته است که بررسی قیمت آن نشان می دهد که حباب آن در یکسال قبل افزایش چشمگیری داشته است. حباب ربع سکه حتی در هفته جاری به محدوده ۴۰ درصدی نیز رسید که در صورتی که وارد فاز کاهشی شود می تواند ضرر بیشتری ایجاد کند.

در حقیقت حباب بالای بازار سکه و مشخص نبودن کف قیمتی دلار و سکه در بازار، ریسک سرمایه گذاری در این بازار را بالا می‌برد در حالیکه ارزندگی شرکت ها و کف سازی شاخص کل باعث شده نوسان گیری برای کسانی که می توانند نوسانگیری کنند شیرین باشد، زیرا این ذهنیت در بازار به وجود آمده که پول در بازار سرمایه هست ولی به اندازه ای نیست که بتواند کل بازار را بالا بکشد و به همین دلیل میان صنایع جابه جا میشود.