به گزارش اکوایران، با اینکه در آستانه سال نو میلادی فضای بازار از نگاه تحلیل گران صعودی ارزیابی می ‌شود، بسیاری از تحلیل گران بازار به معامله ‌گران پیشنهاد کاهش ریسک و معامله در هفته آتی را می‌ دهند.

بازدهی منفی از ابتدای 2021

قیمت هر اونس طلا از ابتدای سال 2021 میلادی تاکنون که روزهای انتهایی معاملاتی قبل از تعطیلات سال نو را سپری می ‌کند، بر خلاف انتظار بسیاری از تحلیل گران بازار جهانی که سال جاری را سال صعود طلا پیش ‌بینی می‌ کردند، بازدهی منفی داشته است. در حالی که فلز زرد سال جاری میلادی را با قیمت 1897 دلاری آغاز کرده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته ای که گذشت پس از نوسانات بالا توانست ارزش خود را بالای مرز 1800 دلاری حفظ کند. با احتساب قیمت نهایی 1808 دلاری در پایان روز جمعه، طلا از ابتدای سال تاکنون عملکرد سالانه منفی 7/4 درصد را به ثبت رسانده است. 

دلیل ریسک بالا از نظر تحلیل‌گران

مقاومت طلا برای از دست ندادن مرز قیمتی 1800 دلاری، انتظارات صعودی را بر بازار حکمفرما کرده است، اما در این میان تحلیل‌ گران درباره ریسک های بالقوه در تعطیلات کریسمس نیز هشدار می دهند. به عبارت دیگر با اینکه از نظر کارشناسان طلا در آستانه فصلی صعودی قرار گرفته است، اما در دو هفته آینده نوسانات بالایی برای قیمت این فلز ارزشمند پیش ‌بینی می شود. در واقع عامل اصلی افزایش ریسک انتظاری در آستانه سال 2022 میلادی، کاهش حجم معاملات در این دوره است. بسیاری از شرکت ها به دلیل پایان سال دیگر اقدام به معامله در بازار نمی کنند و به همین دلیل به طور سنتی حجم معاملات در روزهای انتهایی و ابتدایی سال کاهش می یابد.

پیش بینی قیمت طلا

اتمسفر صعودی در بازار

کاهش حجم معاملات به نوعی در کاهش تعداد تحلیل‌گران مشارکت کننده در نظرسنجی هفتگی کیتکو نیز بازتاب داشته است. از میان 13 تحلیل گر وال استریتی این نظرسنجی 9 نفر معادل با 69 درصد به صعود قیمت طلا در هفته آتی باور داشتند، در حالی که درصد باقی مانده رای دهندگان میان افراد کاهشی و خنثی به مقدار برابر تقسیم شده است. نتایج نظرسنجی آنلاین مین استریت نیز حکایت از انتظارات صعودی معامله گران دارد، به طوری که 54 درصد از 638 رای دهنده انتظار دارند که ارزش طلا در هفته آینده افزایش پیدا کند. این در حالی است که 21 درصد از معامله‌گران به کاهش قیمت طلا باور داشته اند و 25 درصد نیز هفته ای بدون نوسان قیمت را پیش بینی کرده اند.

پشتیبانی داده های تاریخی

داده های زمانی قیمت طلا در دهه اخیر از انتظارات صعودی حاکم بر بازار پشتبانی می کند. داده های تاریخی نشان می دهد، در 9 سال از 10 سال گذشته اگر معامله گری در آخرین روز معاملاتی قبل از کریسمس اقدام به خرید کرده است و در روز 11 ژانویه آن را به فروش رسانده، سود کسب کرده است. با این وجود گروهی دیگر از تحلیل گران به سرنوشت طلا در سال 2022 خوش بین نیستند و استحکام ارزش دلار آمریکا را عامل اصلی این بدبینی عنوان می کنند. احتمال بالای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال آتی می تواند به سود دلار و به ضرر طلا تمام شود.