به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا امروز را با ثبت تغییراتی مثبت نسبت به روز گذشته آغاز کرد، اما در ادامه وارد مسیر کاهشی شد و در نهایت تغییراتی منفی را نسبت به عصر دیروز به ثبت رساند.

photo_2022-01-12_16-23-38

حباب قیمت سکه زیر 3 درصد قرار دارد

قیمت طلای جهانی در معاملات روز دوشنبه توانست افت انتهای هفته گذشته را جبران کند و به بالای مرز 1800 دلار بازگردد. قیمت طلا تا ساعت 15 و 56 دقیقه عصر امروز به وقت ایران بالای این مرز باقی ماند و در این ساعت 1817 دلار گزارش می‌شد. قیمت سکه نیز در شروع معاملات امروز 55 هزار تومان از عصر روز گذشته بالاتر بود و 12 میلیون و 510 هزار تومان گزارش می‌شد. قیمت سکه در ادامه کاهش یافت و در نهایت با ثبت افت 85 هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی 12 میلیون و 370 هزار تومان قرار گرفت. اندازه حباب قیمتی سکه در این مقطع 2.9 درصد به دست می‌آمد و نسبتا کوچک بود.

photo_2022-01-12_17-53-23

همراه با افت قیمت دلار در طول دو تا سه هفته گذشته، حباب قیمتی سکه بزرگ شده بود و حتی به بالای 7 درصد نیز رسیده بود. اما به نظر می رسید در طول معاملات دیروز و امروز قیمت‌ها در حال اصلاح و هماهنگی بودند و قیمت سکه به ارزش ذاتی‌اش نزدیک شد.

قیمت دلار سنا در خلاف جهت دلار آزاد حرکت کرد

قیمت دلار سنا در پایان معاملات امروز از عصر روز گذشته هزار و 46 تومان معادل 4 درصد بالاتر بود و روی 26 هزار و 970 تومان قرار داشت. در دور قبلی مذاکرات که قیمت دلار نوسانات صعودی نسبتا شدیدی را به ثبت رسانده بود، شکاف بین قیمت دلار سنا و بازار آزاد به طرز غیر متعارفی بزرگ شده بود. نوسانات قیمت دلار در آن دوره باعث شد اندازه این شکاف حتی رقم‌های بالای 11 درصد را ثبت کند. اندازه این شکاف تا روزهای گذشته نیز بزرگ بود و در عمده روزها بالای 7 درصد قرار داشت. رشد قیمت دلار سنا در معاملات امروز باعث شد، اندازه این حباب به 4 درصد برسد. این اندازه حباب که نسبت به مقادیر متعارف سال خیلی هم کوچک نیست از 6 آذر ماه سابقه نداشت. در نتیجه تغییرات شدید‌تر قیمت دلار سنا در معاملات امروز به نوعی در جهت همگرایی با دلار بازار آزاد بوده است.

photo_2022-01-12_17-53-30

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز رشد کرد، اما در ادامه کاهش یافت و در نهایت تغییراتی منفی را نسبت به عصر دیروز به ثبت رساند. این در حالی بود که قیمت دلار سنا به طور قابل توجهی رشد کرد. در نتیجه این تغییرات قیمتی اندازه حباب قیمتی بین دلار سنا و آزاد که خیلی بزرگ شده بود را کوچک شد. قیمت سکه امامی نیز در طول معاملات امروز کاهش یافت و اندازه حباب آن زیر 3 درصد قرار گرفت.