به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا مسیر نزولی را که از ابتدای هفته جاری در پیش گرفته بود، تا عصر روز چهارشنبه ادامه داد. قیمت دلار عصر چهارشنبه 4.6 درصد از نرخ ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته پایین‌تر بود. افت قیمت دلار تحت تأثیر ارزیابی مثبت فعالان بازار از فضای مذاکرات اتفاق افتاد. اما با توجه به این که سرعت افت قیمت نسبتا زیاد بود، برخی احتمال می‌دهند قیمت دلار بازگشت کند، اما این مسئله قطعی نیست و احتمال دارد قیمت دلار باز هم کاهش یابد.

photo_2022-01-05_16-20-35

برخی مقامات داخلی معتقدند فروش نفت ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و میزان آن از دوران اوج تحریم‌های آمریکا بسیار فراتر رفته است. افزایش عرضه دلار متشکل در ماه‌های اخیر نیز به نوعی این افزایش درآمدهای نفتی را تایید می‌کرد. یک سناریو این است که با توجه به افزایش درآمدها قیمت دلار ظرفیت کاهش را داشت و روند این دور مذاکرات تنها فضای روانی برای افت قیمت دلار را فراهم آورد. در این صورت لزومی ندارد قیمت دلار بازگشت کند و می‌تواند در سطوح کنونی پایدار بماند. این مسئله نیز قابل توجه است که رشد قیمت دلار در دور قبلی مذاکرات عمدتا تحت تاثیر تقاضای سوداگرانه اتفاق افتاد و روند اخیر مذاکرات حجم تقاضای سوداگرانه در بازار را کاهش داد. از این رو ممکن است برایند تاثیرات به نحوی رقم بخورد که قیمت دلار بازگشت نکند و در سطوح کنونی پایدار بماند یا حتی باز هم پایین آید.

photo_2022-01-05_16-20-23

قیمت سکه نتوانست همگام با دلار تغییر کند

قیمت طلای جهانی عصر روزچهارشنبه روی 1818 دلار قرار داشت و از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه حدود 4 دلار بالاتر بود. قیمت دلار به صورت معناداری پایین آمده بود و قیمت سکه عصر چهارشنبه با افت 30 هزار تومانی نسبت به عصر روز قبل روی 12 میلیون و 870 هزار تومان قرار گرفت. حباب قیمتی سکه به طرز معناداری بزرگ شده بود و 5.3 درصد به دست می‌آمد. بر این اساس به نظر می‌رسید قیمت سکه در مقابل ثبت تغییرات منفی مقاومت می‌کرد.

photo_2022-01-05_16-20-28

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار مسیر نزولی خود را ادامه داد. قیمت سکه نتوانست همگام با دلار پایین آید و اندازه حباب آن بزرگ شده بود. سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به سرعت بالای افت قیمت در طول یک هفته گذشته آیا لزوما قیمت دلار بازگشت می‌کند. اگر واقعا درآمدهای نفتی افزایش یافته باشد و تقاضای سوداگرانه از بازار حذف شود، شاید قیمت دلار بازگشت نکند.