این اتفاقات موجب کمبود انرژی و افزایش نرخ تورم شده و اقتصاد اروپا را به سمت رکود ‌می‌برد. در بخش دوم مهدی حق با علی اقتصاددان دو مقاله اکونومیست را انتخاب کرد، دراین مقاله توضیح داده شده که با توجه کشف واکسن کرونا و پدیدار شدن اثرات مثبت آن، پس حتما می‌توان راه علاجی هم برای کاهش رشد اقتصادی و پایین بودن نرخ بهره‌وری پیدا کرد، همچنین حسین نیلی در بخش آخر که موضوع فناوری اختصاص دارد به جنگ سه غول مهم این دنیا پرداخته است.    

ناقوس رکود برای اقتصاد اروپا

فرهاد نیلی در بخش اول  با استناد به مقاله اکونومیست توضیح می دهد به دو دلیل اقتصاد اروپا با رکود مواجه است :

نخست:وضعیت صنعت در اروپا بخاطر شوک انرژی تحت فشار است و اگر صنعت اروپا هم اکنون شاهد وضع نامناسب نیست به علت سفارش‌ های قبل است.

در واقع پیش خرید گاز از قبل باعث شده که صنعت دچار مشکل نشود اما اگر سفارش های جدید بررسی شوند، شواهد شوک مهیب در عرضه  آشکار می شود. اکونومیست نوشته سمت شرق رودخانه راین که شامل کشور‌های آلمان، اتریش ، ایتالیا  لهستان و چک میشود بیشتر تحت تاثیر آسیب هستند.

دلیل دوم: گرچه مدیریت کرونا وضعیت مصرف کنندگان را بهبود داده ،  اما همه انتظار زمستان سردی را می‌کشند و وارد پس‌انداز احتیاطی شده‌اند و روی حمل‌ونقل و توریسم و مسکن       سرمایه‌گذاری زیاد نمی‌کنند و باعث به وجوآمدن شوک تقاضا شده است.

نکته دیگر اینکه بانک مرکزی اروپا با تورم بالای ۹درصد روبرو است که قصد برگرداندن آن به ۲درصد را دارد، ظاهرا بانک مرکزی اروپا گرفتار ریسک شهرت شده و زمانی که فدرال رزرو خودش را به شکل تهاجمی  برای مقابله با تورم آماده می‌کرد و نرخ بهره را افزایش می‌داد، بانک مرکزی اروپا دچار بی‌عملی شده بود، پیش بینی اکونومیست این است که بانک مرکزی اروپا به میزان ۷۵ درصد نرخ بهره را افزایش دهد که این عمل باعث رکود و شاید شاهد پایین آمدن ارزش یورو نسبت به دلار شود، به این علت که در پشت صحنه یورو،  اقتصاد اصلا شرایط خوبی ندارد. از دیدگاه اکونومیست بحران بدهی در ایتالیا، بازار اوراق قرضه در اروپا را دچار لرزه خواهد کرد و ابعاد بحران بزرگ خواهد بود و آینده روشنی برای اروپا نمی توان تصور کرد.

راه علاج اقتصاد جهان

در بخش دوم دکتر مهدی حق با علی دراین مقاله دو مقاله را بررسی کرده است. 

در مقاله اول بحث بهره وری مطرح شده نویسنده اکونومیست نوشته، با توجه به تولید واکسن کرونا ودیدن اثرات آن، خوشبینی به فناوری شکل گرفته و زمانی که برای نجات جان بشر راهی پیدا شده است پس می توان راه علاجی برای کاهش رشد اقتصادی و پایین بودن بهره‌وری پیدا کرد، با وجود افزایش اشتغال در اروپا و امریکا رشد بهره‌وری هنوز هم پایین است. با وجود افرایش نیروی کار، تولید ناخالص داخلی کاهش یافته و دلیل آن را می‌توان در استخدام نیروی کار غیر‌ماهر جست‌وجو کرد.

اکونومیسیت سه دلیل را برای اینکه افق بهره‌وری افق مناسبی نیست بیان می‌کند:

۱-محتاط‌تر شدن شرکت‌ها و بنگاه‌ها، در واقع سرمایه گذاری صرف پر کردن قفسه فروشگاه‌ها شد و سرمایه گذاری در جای مناسبی انجام نشد، با وجود افزایش سرمایه گذاری رشد تولید ناخالص داخلی بالا نرفته است.

۲-در زمان اشتغال در خانه، ساعت کار ثبت شده لزوما ساعت کار واقعی نیست و در واقع این امر باعث شده است که ما شاهد کاهش بهره وری باشیم.

۳- افزایش سرمایه گذاری در زمینه بهداشت در جهت مقابله با پاندمی‌های پی در پی کرونا،  باعث کاهش  سرمایه گذاری در زمینه‌های دیگر شده و از این‌رو بهره‌وری افت داشته است.

مقاله بعدی که حق با علی از اکونومیست انتخاب کرده در ارتباط با تورم بلند مدت درجهان هست، محور اصلی این مقاله گردهمایی سالانه بانک‌های مرکزی هست که رئیس فدرال رزرو جرومی پاول نیز در آن حضور داشت، نویسنده مقاله به مقایسه حرف های پاول در اوت ۲۰۲۰ و  ۲۰۲۲ می‌پردازد به این ترتیب که در اویل همه گیری کرونا  او گفته بود که اقتصاد همیشه درحال تکامل هست و بازار کار پر رونق بدون اثر گذاشتن بر روی تورم  می‌تواند به مسیر خودش ادامه دهد، اما اکنون نرخ بیکاری به شدت کاهش پیدا کرده، دستمزدها افزایش شدیدی داشته و نرخ تورم فراتر از هدف‌ فدرال رزرو بالاتر رفته، حالا پاول آهنگ جدیدی را ساز می‌کند و می‌گوید بدون ثبات قیمت‌ها اقتصاد قادر به کارکردن نیست و با همین استدلال و افزایش نرخ بهره و کاهش رشد اقتصادی تورم را کنترل می‌کنند و حالا اقصاددانان این تغییر شرایط را یک شرایط ساختاری و بلندمدت می‌دانند و از آن به شدت ابراز نگرانی می‌کنند که در سه مورد می‌توان به آن اشاره کرد:

 ۱-افزایش سطح بدهی در کشورهای جهان

 ۲-کرونا باعث پرداخت زیاد دولت‌ها شد

 ۳-افزایش سن و سالمندی باعث کاهش نیروی کار شده است، از طرف دیگر نرخ پس‌انداز را افزایش می‌دهد بنابراین ثبات ایجاد می‌شود که باعث می‌شود نگرانی از تورم کاهش پیدا کند.

جنگ سه غول تکنولوژی

حسین نیلی نیز در بخش آخر به رشد دنیای فناوری دیجیتال همزمان با شیوع کرونا و افزایش دورکاری در این مقاله می‌پردازد: اکونومیست نوشته در حوزه سرویس‌های ابری، بازار فناوری زیر‌ساخت داره از وضعیت خیلی خوبی برخودار است که نشان می دهد، روند دیجیتالی شدن در دنیا ادامه دارد، شرکت‌های دیجیتال که منتفع اصلی بوده اند آمازون گوگل و مایکروسافت هستند که بستر مناسب زیر ساخت را فراهم می‌کنند، اکونومیست از رقابت بین این ۳ شرکت بزرگ در حوزه ابری به عنوان جنگ یاد می کند .

اما در مقاله دوم بخش فناوری به رکود بازار نیمه هادی و ریز تراشه اشاره و گفته می‌شود که  شرکت nvidia که از آن به عنوان غول این صنعت یاد می‌شود، ارزش آن از ۸۰۰ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است، در دوران کرونا تقاضا برای ریز تراشه‌ها بیشتر شده بود و حالا که شیوع کرونا کاهش داشته تقاضا برای ریز تراشه هم کم شده و این شرکت با مازاد تولید مواجه شده است ، البته مدیران شرکت امیدوارند با رشد صنعت تولید خودروهای خودران تقاضا مجددا رشد کند و مازاد تولید خود را به فروش برسانند.