پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، در طول سال های اخیر کاملا از یک موضوع فنی و کارشناسی به یک موضوع سیاسی بدل شد. به همین دلیل تصمیم گیری در مورد آن نیز از راهروهای کارشناسی نهادهای کشور به سمت طبقات سیاسی حرکت کرد.  

با اینحال کمتر پیش آمده است که موافقان و مخالفان پیوستن به FATF رو در رو با یکدیگر به گفتگو بپردازند. «عباس آخوندی» عضو پیشین کابینه دولت دوازدهم و «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مناظره‌ای در «اکوایران» روبروی هم نشستند و استدلال یکدیگر را به شکل کاملا صریح به چالش کشیدند.

این مناظره داغ، نکات جالب توجه زیادی دارد، مخالف پیوستن به FATF مدعی است که ایران در صورت الحاق به گروه اقدام مالی، کاملا زیر نظر آمریکا قرار می گیرد و در شرایط تحریمی، امکان دور زدن تحریم را هم نخواهد داشت.

از آن سو، موافق الحاق به FATF، از ضرر 20 میلیارد دلاری ایران در تجات با دیگر کشورها در شرایط فعلی سخن گفته است. از سخنان مصباحی مقدم اینطور بر می آید که در صورت رفع تحریم های آمریکا، احتمالا مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، رضایت می دهد، در واقع تنها معذوریت آنها در شرایط فعلی تحریم های آمریکا است. با این حال آخوندی معتقد است که موکول کردن این پرونده به آینده، الحاق ایران به این گروه را سخت تر از زمان حال خواهد کرد و زمان زیادی از کشور می گیرد.