به گزارش اکوایران، در سال‌های اخیر تغییرات ارزش دلاری بورس اوراق بهادار تهران از روند نرمالی پیروی کرده است. در سال 89  ارزش دلاری بورس 118 میلیارد دلار بوده است و در پایان بهمن ماه سال 98 ارزش دلاری بورس تهران به بیش از 130 میلیارد دلار رسیده است. در سال 99 با افزایش ورود سرمایه به بورس اوراق بهادار، رکورد ارزش دلاری بورس شکسته شد و در 19 مرداد 99 به 427 میلیارد دلار رسید.

 پس از این رشد، ارزش دلاری به دلیل کاهش ارزش 50 تا 70 درصدی قیمت سهام نمادهای مختلف به کانال 200 میلیارد دلار برگشت. در سال 1400 این روند به صورت منطقی پیش رفته است. در نیمه دوم سال 1400 و پس از تغییر دولت ارزش دلاری بورس تهران افت 27 درصدی داشته است. اما در سه ماهه ابتدایی سال جاری ارزش بازار رشد کرده است. در 20 تیر 1401 ارزش دلاری به 219 میلیارد دلار رسیده است. عمدتا ارزش دلاری بورس تهران را بر مبنای نرخ دلار نیمایی محاسبه می کنند که در این گزارش نیز از همین روش استفاده شده است.

ارزش دلاری بورساهمیت ارزش دلاری بازار سرمایه

برای شناخت اهمیت ارزش دلاری بورس باید با نحوه محاسبه آن آشنا باشیم. در محاسبه ارزش دلاری اولین و مهم ترین نقش را نرخ دلار انتخابی ایفا می کند به صورتی که تا چند سال پس از افزایش نرخ دلار از 4200تومان ؛ ارزش دلاری بازار را با همان نرخ محاسبه می کردند که باعث افزایش حباب گونه این ارزش شد اما در حال حاظر از نرخ نیمایی برای محاسبه این ارزش استفاده می شود که با تقسیم ارزش ریالی بازار بر آن می‌توان ارزش دلاری بازار را محاسبه کرد. به همین دلیل با افزایش قیمت دلار ارزش دلاری بازار کاهش می‌یابد اما افزایش قیمت دلار باعث افزایش ارزش سهم‌های بورس نیز می‌شود. استفاده اصلی ارزش دلاری بازار سرمایه برای مقایسه آن با بازارهای جهانی است و برای مقایسه عملکرد بازار در سال‌های مختلف نیز استفاده می شود.

سهم های دلاری بورس تهران

با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران در سال های اخیر تحلیلگران بازار سرمایه به سهامداران پیشنهاد می کنند در انتخاب سهام خود، سهام های دلاری را انتخاب کنند. سهام های دلاری به سهام هایی گفته می شوند که نوسانات نرخ دلار بر این سهم ها به صورت مستقیم تأثیرگذار است. ویژگی اصلی این شرکت ها درآمد های دلاری و هزینه های ریالی است. در بورس تهران می توان سهام های صنایع فلزات اساسی،  محصولات شیمیایی، استخراج کانه های فلزی و فرآورده های نفتی را سهام های دلاری دانست.