به گزارش اکوایران؛ با انتشار گزارش صورت های مالی سالانه منتهی به 31 اردیبهشت 1401 نماد تاصیکو در سامانه کدال، به بررسی و تحلیل صورت های مالی و ارزش بازاری پرتفوی این مجموعه مالی پرداخته‌ایم. تاصیکو یکی از نماد های صنعت استخراج کانه های فلزی بازار بورس تهران است. این شرکت سرمایه گذاری از ابتدای سال جاری تا انتهای تیرماه با کاهش ارزش بازاری سرمایه گذاری های شرکت های بورسی 3هزار و 508 میلیارد تومانی مواجه بوده است. شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در سال مالی منتهی به ابتدای خرداد 1401 توانست 4 هزار و 414 میلیارد تومان درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام کسب کند که به نسبت سال مالی قبل نزدیک به 70 درصد رشد داشته است. بازدهی نماد تاصیکو در 5 ماهه ابتدایی امسال به 18.4 درصد رسیده است که می توان گفت قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال تا انتهای مرداد به طور متوسط 3.67 درصد رشد  ماهانه داشته است.

معرفی شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین

شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین در سال 1378 ، با سرمایه ثبتی یک میلیارد ریال ، تحت پوشش شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از هلدینگ های تخصصی در حوزه صنایع کاشی وسرامیک در قالب سهامی خاص تاسیس شد. در سال 1387 و با توجه به سند چشم­ انداز شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا) ، جهت­ گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین و ورود به حوزه صنعت کانی­‌های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت. استراتژی های کلان این شرکت تقویت بنیه علمی و اجرایی شرکت در سطوح برنامه­ ریزی، عملیات و پشتیبانی، ارتقاء جایگاه و تبدیل آن به شرکت هوشمند و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در کسب و کارهای بخش معدن و صنایع معدنی و توسعه سرمایه­ گذاری­ ها و فعالیت­ ها در حوزه کسب و کارهای نوین معدن و صنایع معدنی است. این شرکت در حال حاضر با ریسک های نوسانات نرخ ارز، ریسک سیاسی و تجاری تحریم ها، ریسک تغییر قوانین داخلی و بین المللی و ریسک نوسانات شاخص بازار بورس و صنعت کانه های فلزی مواجه است. این مجموعه دارای یک پرتفویی متشکل از سهام های شرکت های بورسی و غیر بورسی است که نسبت سرمایه گذاری های این مجموعه در شرکت های بورسی چند برابر شرکت های غیر بورسی است که دلیل این اقدام را می توان نزدیک تر بودن سهام های بورسی به نقدینگی دانست.

وقایع مجمع عمومی صدر تأمین

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری صدرتامین با حضور سهامداران و هیئت مدیره شرکت 160 تومان سود نقدی به ازای هر سهم مصوب شد. تاصیکو از دو طریق افزایش بازده حقوق صاحبان سهام و افزایش سود خالص و بازده دارایی ها، به دنبال تامین سود ذی نفعان است.فروش شرکت در سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است، سود خالص نیز ۲۲ درصد افزایش داشته است. این شرکت در صنعت  و در برخی حوزه ها نقش رهبری را ایفا میکند همچون خاک‌چینی، شرکت معدنی تملاح ۸۱ درصد تولید سولفات سدیم کشور را بر عهده دارد .در سال گذشته مس شهید باهنر حدود۶،۹ درصد رشد تولید داشته است. تمام شرکت ها رشد تولیدی خوبی داشتند اما زغال سنگ طبس اورهال سنگینی داشت و چند ماه تولید نداشت که امسال جبران خواهد شد. در سال گذشته گروه تاصیکو به ۲۱ کشور دنیا صادرات داشته است. رشد ۱۶۱ درصدی درامد عملیاتی در سال مالی ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل و افزایش ۳۰ درصدی ارزش پرتفو بورسی هلدینگ از اقدامات مهم بود، خالص دارایی شرکت  نیز افزایش ۳۲ درصدی داشته است. عمده درامد شرکت از محل سود سهام شرکت های زیرمجموعه است. مدیر عامل صدرتأمین در این جلسه افزودن که اولین پارک نمک را در شرکت معدنی املاح ایران میتوانیم داشته باشیم، در چین ۶۰ هزار نفر فقط در پارک نمک اشتغال داشتند. شرکت سهام پروژه را در صدرتامین همانند تجلی کلید خواهیم زد. پایان دی ماه طرح خاموشی شرکت پشم شیشه است ( این شرکت در شهر شیراز قرار دارد و باید منتقل شود)، انتقال این شرکت به منطقه جدید انجام خواهد شد. پیمانکار معدن قلقله مشخص شده و‌پروانه آن نیز اخذ شده است، این معدن بسیار  استراتژیک است. در خصوص طلای سیستان و‌بلوچسان پروژه احداث کارخانه شروع شده و ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. امید است سال بعد مناقصه ۵ میلیون تنی را داشته باشیم و هیچ نگرانی در خصوص تامین مالی پروژه نداریم. شرکت برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دارد .

عملکرد مالی شرکت صدرتأمین

شرکت صدر تأمین درسال مالی گذشته توانست 70 درصد بیشتر از سال مالی قبل آن درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام کسب کند اما سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها این مجموعه با 87 درصد کاهش همراه بوده است. در مجموع درآمدهای عملیاتی این شرکت 25 درصد افزایش به نسبت سال مالی قبل داشته که با توجه به پایین بودن هزینه های عملیاتی و مالی به نسبت درآمدها، سودعملیاتی و سودخالص این مجموعه نیز نزدیک به 25 درصد رشد داشته است. شرکت صدر تأمین در سال مالی قبلی تأمین مالی خود را به وسیله ترکیب افزایش سرمایه و استقراض انجام داده بود اما در سال مالی گذشته تمام تأمین مالی این مجموعه از بدهی انجام شده است که نشان دهنده افزایش نسبت بدهی در این شرکت است.​

عملکرد مالی تاصیکو05.30

ارزش بازاری پرتفوی بورسی این شرکت در 4 ماهه ابتدایی امسال تغییرات چشمگیری نداشته و در فروردین و اردیبهشت این ارزش افزایش یافته و در خرداد ماه و تیر ماه کاهش یافته است که در مجموع از ابتدای سال تا انتهای تیر ماه با کاهش 3هزار و 508 میلیارد تومانی همراه بوده است. نوسانات ارزش پرتفوی بورسی این مجموعه با تغییرات تراز شاخص صنعت استخراج کانه های فلزی مشابه است.

ارزش بازاری پرتفوی تاصیکو05.30

بازدهی نماد تاصیکو از ابتدای سال

نماد تاصیکو از ابتدای سال تا انتهای مرداد ماه 18.38 درصد افزایش قیمت داشته است. این رشد قیمتی به نسبت صنعت و شاخص بازار بهتر بوده است و می توان بطور میانگین 3.67 درصد رشد قیمتی ماهانه را برای این نماد از ابتدای سال دانست. فروردین ماه و اردیبهشت ماه نماد تاصیکو تا قیمت 11383 ریال رشد کرد اما در ماه های خرداد و تیر که بورس تهران نزولی بود قیمت سهام تاصیکو در بورس تهران تا کف 10000ریال رسید. مرداد ماه نیز با وجود نزولی شدن شاخص صنعت کانه های فلزی به عنوان یک صنعت دلاری بورس تهران نماد تاصیکو 2.5 درصد رشد داشت.

بازدهی تاصیکو 05.30

در ارتباط با ارزش بنیادی این سهام می توان گفت که خرید سهام تاصیکو با اهداف بلند مدت منطقی به نظر می رسد. به دلیل کاهش قیمت دلار در این روزها و اثرات خبرهای برجامی بهتراست تا ثبات نیافتن بازار ارز دید سرمایه گذاری کوتاه مدت به سهام تاصیکو و صنعت کانه های فلزی نداشته باشید.