به گزارش اکوایران، همچنان که بازارها به پایان سال نزدیک می شوند، صدای پای رکود اقتصادی هم بلندتر می شود. هفته ی جدید در آسیا با اکوی بحران بخش مسکن در چین آغاز شد که موجب فشار بر شاخص ها شد، حتی پس از اینکه بانک خلق چین دوباره نرخ بهره تسهیلات را از 3.7% به 3.65% کاهش داد. از مهم ترین دلایل این تصمیم انبساطی می توان به نگرانی ها از کاهش سرعت رشد اقتصادی این دومین غول اقتصادی جهان اشاره کرد. هر چند که با تکیه بر داده های اقتصادی، چین در سه ماهه دوم و با وجود موج تعطیلات و محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا توانست از آستانه ثبت رشد منفی خود را به در ببرد ولی بانک های بزرگ همچنان پیشبین های خود را از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور برای سال 2022 تعدیل می کنند. در تازه ترین گزارش منتشر شده بانک گلدمن ساکس پیش بینی خود را از 3.3 درصد به 3 درصد برای امسال کاهش داده، در حالی که در دسامبر گذشته مقامات چین رشد 5.5 درصدی را هدفگذاری کرده بودند. این اختلاف فاحش خود بیانگر ریشه دواندن نگرانی های رکودی است.

جهش شاخص قیمت گاز اروپا

علاوه بر این اروپا کماکان با بحران انرژی دست و پنجه نرم می کند. گذشته از اینکه دولت های اروپایی همین حالا در حال تلاش بی وقفه برای حفظ گاز برای زمستان پیش رو هستند، شرکت گازپروم روسیه روز جمعه اعلام کرد که پایان این هفته انتقال گاز را به اروپا از طریق خطوط اصلی برای سه روز متوقف خواهد کرد. به موجب این خبر شاخص قیمت گاز طبیعی داچ که مرجع قیمت گاز اروپا محسوب می شود با جهش 19 درصدی همراه شد تا یک شوک دیگر به اروپایی بدهد که ارز مشترک آن حالا به نرخ برابری یک به یک در برابر دلار سقوط کرده است.

ادامه سیاست های انقباضی

این هفته یکی از نشست های مهم سیاست گذاران اقتصادی در جکس.ن هال برگزار خواهد شد و با توجه به سخنرانی های مقامات فدرال رزرو دو باره شانس افزایش 75 واحدی نرخ بهره دوباره تا 45 درصد بالا رفته است. در حالی که ریسک بازارها تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادها افزایش یافته طلا تحت فشار ادامه یافتن سیاست های انقباضی و دلار قوی تر قرار داشته و در روند نزولی اش به سمت 1720 دلار در حرکت است. در همین حال، سرمایه گذاران امیدوار هستند که آقای پاول در گردهمایی جکسون هال سرنخی از گام بعدی فدرال رزرو در نشست سپتامبر ارائه کند تا شاید بتوان هدف بعدی شاخص دلار را برآورد کرد.

ادامه سیاست های انقباضی علاوه بر طلا، بر بازار سهام هم تاثیر منفی دارد. همچنان که انتظار می رود وال استریت در سایه انتظار نشست جکسون هال در دامنه منفی هفته را شروع کند و ریزش شاخص های آتی بازارهای اروپایی گسترش یابد.

فشردگی قیمت نفت در سایه توافق هسته یی

بازارهای دوشنبه چشم به اخبار توافق دوخته اند. منابع غربی خبر از نزدیک شدن دیدگاه های طرفین داده اند و در واکنش به احتمال برگشت نفت ایران به بازار جهانی قیمت ها تحت فشار قرار گرفته اند. برنت از خط روند نزولی اش در حال عقب نشینی به سمت حمایت 93.50 دلار قرار دارد. شکسته شدن این ناحیه ی حمایتی می تواند دوباره 92 دلار را در کانون توجه قرار دهد. این رفتار قیمت در واکنش به گزارش الجزیره است که نهایی شدن توافق را بسیار نزدیک توصیف کرده همچنان که مقامات ایالات متحده اذعان داشته اند که در آخر هفته با مقامات کشورهای طرف توافق گفتگوهای سازنده یی داشته اند.

نهایی شدن توافق هسته یی می تواند عرضه نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد که با توجه به تقاضای شکننده ی کنونی کاهش بیشتر قیمت را به همراه خواهد داشت.

چشم انداز بازارها در هفته جدید

با توجه به در پیش بودن شاخص های مدیران خرید برای اقتصادهای بزرگ و از آنجایی که انتظار می رود این داده ها به ادامه کاهش فعالیت بنگاه ها اشاره داشته باشد، کماکان نگرانی های رکودی بقوت خود باقی خواهد بود که می تواند به برگشت نزولی دوباره در بازارهای سهام بیانجامد. هرچند که در هفته گزارش های فصلی شرکت ها هم قرار داریم که موجب نوساناتی خواهند شد.

از طرفی با در پیش بودن گردهمایی سیاست گذاران اقتصادی در جسکون هال در روز جمعه آینده، ادامه سیاست های انقباضی در چشم انداز قرار دارد. در صورتی که این نشست سیگنالی از تشدید سیاست های انقباضی به بازار بدهد طلا و فلزات گرانبها مورد فشار بیشتری قرار خواهند گرفت و در مقابل رشد شاخص دلار ادامه خواهد یافت.

انتظار می رود داده های بازار مسکن ایالات متحده بر سرد شدن بازار مستغلات صحه بگذارد که علامت دیگری از کندی اقتصاد خواهد بود.

نفت هفته پرتلاطمی را با توجه به توافق هسته یی در پیش دارد و شکسته شدن حمایت اشاره شده می تواند چشم انداز نزولی را تداوم بخشد.