به گزارش اکوایران؛ صنایع بورس تهران در مرداد 1401 به واسطه خط گیری از اخبار برجامی و نوسانات قیمت دلار از روند معاملات ماه های اخیر خارج شدند. مرداد 1401 برای بورس تهران ماه به خصوصی بود. همان طور که بخش های مختلف اقتصاد کشور و بازار های موازی مثل بازار سکه، طلا و ارز در این ماه با شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام دستخوش تغییرات بودند، بورس تهران نیز به عنوان مهم ترین بازار مالی کشور از اخبار برجامی تأثیر گرفت.

صنایع بورس تهران در این ماه از روندها و کانال های قیمتی خود در ماه های قبلی خارج شدند و سرمایه گذاران با توجه به پیش بینی های خود نسبت به تأثیرات برجام در بازار های مالی، صنعت و در نهایت نماد مناسب برای سرمایه گذاری خود را انتخاب کردند. می توان بازدهی های نمادها و صنایع بازار را در این ماه اثر کوتاه مدت خوشبینی به نهایی شدن مذاکرات دانست. صاحب نظران اقتصادی معتقدند که بخش زیادی از رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه در مرداد ماه هیجانی بوده است و تأثیر واقعی برجام در بلند مدت و به صورت همه جانبه بر بازار است. این نظر در حالی مطرح شد که سرمایه گذاران در بین نماد ها و صنایع به دنبال سهم هایی می گشتند که تأثیر مثبت از مذاکرات بگیرد.

بازدهی 30 صنعت بزرگ بورس تهران در مرداد ماه 1401

صنایع بورس تهران در انتهای هفته اول مرداد ماه به واسطه شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام دچار دو دستگی شدند. این دو دستگی در صنایع به صورتی بود که به دلیل پیش بینی افت قیمت دلار در این ماه، سهامداران خرد نمادها و صنایع دلاری دست به فروش سهم های خود زدند. از طرفی صف خرید حجیمی در بازار برای سهم های ریالی شکل گرفت. این رفتار هیجانی با گذشت هفته دوم و سوم مرداد کاهش پیدا کرد و در روز های پایانی این ماه، بازار سهام متعادل تر شد. با این حال صنایع ریالی بورس تهران در ماه گذشته بازدهی بیشتری به نسبت صنایع دلاری داشت.

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران 11 صنعت، مرداد ماه را با افزایش تراز سپری کردند. صنعت اطلاعات و ارتباطات با بازدهی 19.8 درصدی در این ماه بیشترین بازدهی را دربین صنایع به ثبت رساند. پس از صنعت ارتباطات، صنعت خودرو با 9.4درصد رشد تراز بازدهی دوم این ماه را به ثبت رساند. صنعت بانکی بورس نیز با 7.3 درصد بازدهی بعد از صنعت خودرو قرار دارد. هرسه صنعت تراز اول بازدهی مرداد ماه جز صنایع ریالی بازار هستند که نشان از تأثیر رفتارهای هیجانی این ماه بر تقاضای سهم های بازار دارد. در بین نماد ها نیز، سهم ثتوسا با 65 درصد رشد قیمت در این ماه بیشترین بازدهی بازار را به ثبت رسانده است.

صنایع بازدهی مثبت مرداد06.02

بازدهی شاخص کل بورس تهران در مرداد ماه کمتر از منفی 3 درصد بوده است. فرای 11 صنعتی که بازدهی مثبت داشتند؛ 12 صنعت دیگر از 30 صنعت بزرگ بورس تهران در این ماه بازدهی بین صفر تا منفی 3.2 درصد داشته اند که نشان میدهد عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل بورس تهران به ثبت رساندند. در بین صنایع بزرگ بازار 7 صنعت بازدهی ما بین منفی3.2 درصد تا منفی 15 درصد داشته اند. چهار صنعت کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، کانه های غیر فلزی و محصولات شیمیایی که از صنایع دلاری بازار به حساب می آیند و ارزش بازاری بیشتری به نسبت سایر صنایع دارند جز این 7 صنعت هستند. بیشترین بازدهی منفی مرداد ماه در تراز شاخص صنعت کانه های فلزی و فرآورده های نفتی با منفی 15 و منفی 10.8 درصد دیده می شود.

صنایع بازدهی منفی مرداد06.02

نهایی نشدن مذاکرات در مرداد ماه باعث شده تا فعالان بازارسرمایه به رفتار های هیجانی خود در بازار ادامه دهند. با وجود کاهش این نوع رفتار ها در دو هفته اخیر، باید منتظر باشیم تا با انتشار خبرهای جدید از مذاکرات و نوسانات قیمت دلار تأثیر پذیری بازار را از این جریان در شهریور ماه 1401 مشاهده کنیم.