به گزارش اکوایران، این گردهمایی که از سال ۲۰۱۴، یکی از  بزرگترین اجتماعات مذهبی شیعیان محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر از اقبال بیشتری  برخوردار شده است.

اگر بخواهیم از منظر تعداد زائران این رویداد را بررسی کنیم، در آغاز، اربعین پس از سقوط صدام، با ۵۰۰ هزار زائر همراه بود و حالا به یک گردهمایی ۲۰ میلیون نفری رسیده، که ۱۵ میلیون این زائران عراقی و ۵ میلیون آن از سایر کشورها هستند. آمار 20 میلیون نفری برای سال 1401 است. 

چرا اربعین امسال به مشکل خورد؟

اما امسال این راهپیمایی، با نبود زیرساخت‌های مناسب، تردد سخت و کمبود امکانات رفاهی برای زوار رو‌به‌رو شد.

با وجود هماهنگی وزیر کشور با عراق و بازدید مسئولین از گذرگاه‌های مرزی، شاهد ازدحام مردم و انسداد مرزها بودیم و این، نفس‌های زوار را در سینه حبس کرد تا جاییکه بهشت شیعیان با حوادث تلخی از جمله جان‌باختن ۱۰ زائر ایرانی در آتش‌سوزی اتوبوس و گرمازدگی ۳۲۷ هزار هم‌وطن همراه بود، هرچند تاکنون آمار جامعی از تعداد جان‌باختگان و مصدومین ایرانی اربعین ۱۴۰۱ اعلام نشده است.

برخی می گویند با توجه به تسهیلات و تشویق هایی که دولت برای اربعین امسال در نظر گرفته بود، تعداد زائران از سال های قبل بیشتر شده بود و همین مسئله ترافیک انسانی در مرز را به وجود آورد. اگر آمار امسال را با سال های قبل مقایسه کنیم، می توان این فرضیه تقویت می شود. 

آمار زوار ایرانی در ۷ سال اخیر بالای ۲ میلیون نفر بوده و یک سال قبل از کرونا یعنی سال ۹۸ تعداد زوار به بالای ۳ میلیون نفر هم رسید؛ حال آمار سال جدید نیز نشان می دهد که میزان زائران به همان وضعیت قبل از کرونا بازگشته است. سردار محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفته: حدود ۳ و میلیون ۳۰۰ هزار نفر از زائران کشور ما توانستند با آرامش و با دریافت خدمات مناسب به عتبات عالیات مشرف شوند. در نگاه اول این سوال پیش می آید که با توجه به تعداد یکسان زائران، دولت چرا در پیش بینی تدارکات لازم عقب ماند؟ به نظر باید سوال را تغییر داد. چرا که آمار زائرین 1401 در حالی بدست آمده که در برخی روزهای منتهی به اربعین محدودیت های سفت و سختی در مرزها اعمال شد، چرا که تعداد مراجعه کنندگان از تصور مسوولان بیشتر بود. در نتیجه اگر مرز در تمامی روزها باز می بود، بعید نبود که آمار زائرین امسال از 4 میلیون نفر عبور می کرد. در واقع سوال این است که چرا دولت که بسته های تشویقی و مالی برای زائرین در نظر گرفته بود، فکر اینجا را نکرده بود که رکوردهای قبلی جابجا شود؟