به گزارش اکوایران، برخی از معامله‌گران می‌گویند خبر تحریم‌های جدید ذهنیت‌ها درباره احیای برجام را منفی‌تر از قبل کرد، تداوم تجمعات در شهرهای کشور هم از منظر معامله‌گران یکی از ریسک‌های بازار شده است. بخصوص که در روز شنبه فعالیت شعب بانکی در میدان فردوسی محدود شده بود و حتی خودپردازها هم پلمپ شده بودند. از نگاه معامله‌گران اینگونه رفتارها در کنار قطعی اینترنت موجب می‌شود برخی فروشنده‌ها از بازار عقب بنشینند.

البته یکسری از معامله‌گران کلا مقوله انتظارات را رد می‌کردند و تاکید داشتند اتفاقات روز شنبه محصول جهش درهم است. نرخ درهم در معاملات امروز 300 تومان بالاتر از آخرین نرخ اعلام شده در روزهای قبل بود و به میزان افزایش درهم، قیمت دلار هم بالا رفت. این گروه اعتقاد دارند تعطیلات اخیر یک تقاضای انباشته وارد بازار کرد و به همین دلیل قیمت‌ها در بازار خیز برداشت. 

در بخش رسمی بازار اما بازارساز حضور فعالی دارد. گفته می‌شود عرضه‌های سنگین بازارساز در کنار انعطاف قیمتی موجب شده برای اولین بار برخی رکوردها در بازار جابجا شود. برای نمونه میزان فروش ارز توافقی 13 میلیون و 500 هزار دلار بود که بی‌سابقه بوده است. همچنین قیمت دلار توافقی در مرز 31 بود که این نرخ هم پیش از این سابقه نداشته است. در کنار این رکوردها بازار نیما هم در معاملات شنبه در سمت خرید هتریک کرد. براساس آمارهای منتشر شده تا کنون سه بار نسبت خرید به عرضه بالای 20 درصد ثبت شده که روز شنبه نهم مهر ماه یکی از این سه بارها بوده است.

سکه هم کانال 15 میلیون‌ را فتح کرد و در سطح 15 میلیون و 250 هزار تومان فروش می‌رفت. حباب سکه با افزایش به 2 میلیون و 350 هزار تومان رسیده است. سکه بورسی هم در 14 میلیون و 950 هزار تومان صف خرید بود که برای بازار علامتی از گرایش خرید معامله‌گران است. 

در بازار درباره آینده از منظر فنی و بنیادی رویکردها متفاوت بود. از منظر فنی اعتقااد دارند اگه قیمت دلار هرات پایین‌تر از 32 هزار و 200 تومان قرار بگیرد احتمال پایین آمدن تا سطح 31 هزار و 800 تومان وجود دارد اما اگر بالای 32 هزار و 200 تومان بماند پتانسیل نوسان قیمت بیشتر خواهد شد. 

نکته دیگر در بازار یکسان شدن قیمت تتر با دلار بود. از نگاه برخی معامله‌گران وقتی قیمت دلار با تتر یکسان می‌شود یعنی دلار جای رشد ندارد.

روایت‌های معامله‌گران در روز شنبه نشان می‌داد جناح خوشبین و بدبین درحال زوآزمایی هستند. این زورآزمایی به پشت خط معاملات شنبه هم رسید و برای نتیجه‌اش باید چشم به روزهای آتی داشت.