به گزارش اکوایران و به نقل از رویترز شی‌جین‌پینگ در سخنرانی 2 ساعته خود در کنگره حزب کمونیست چین بسیار سیاسی‌تر از سخنراننی خود در سال 2017 صحبت کرد؛ وی به‌طور مستقیم جناح‌های قدرت را هدف قرار داد و خواستار مبارزه با فساد شد، وی در این نشست از طرحی جدید برای تنظیم انباشت ثروت سخن گفت.

شی در این سخنرانی 2 برابر بیشتر از سخنرانی قبلی در سال 2017، بر اهمیت امنیت ملی سخن گفت؛ در عین حال وی در این سخنرانی بر مواردی از جمله لزوم بهبود بهداشت عمومی، تامین انرژی، غذا و زنجیره‌های تامین فناوری سخن گفت. وی بر لزوم اولویت‌بندی بازارهای داخلی تاکید کرد و بر مدرن‌سازی ارتش تاکید کرد. شی در این سخنرانی از سیاست کرونا صفر چین تقدیر کرد و بدون اشاره به تبعات اقتصادی، این سیاست را موفق ارزیابی کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، عباراتی مانند "اصلاحات" و "بازار" که از دهه 1990 به نمادهای اقتصاد آزاد در چین بتدیل شده بودند، در متن سخنرانی شی به شدت کاهش داشت. البته شی دوباره بر اهمیت بخش خصوصی و اجازه دادن به بازار برای طی مسیر خود به‌عنوان نیروی تعیین کننده تاکید کرد، اما مانند کنگره قبلی، این امر منوط به نقش دولت شد. به این ترتیب احتمال می‌رود که سرکوب‌های سختگیرانه‌تری مانند آنچه ظرف سال‌های اخیر در بخش اینترنت و تدریس خصوصی رقم خورد در انتظار بازار و بخش خصوصی چین باشد.

اگرچه سیاست‌های فعلی شی‌جین‌پینگ به کاهش رشد اقتصادی این کشور منجر شده، اما همچنان چین 30 درصد از کل رشد اقتصادی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و بنابراین تحولات این کشور بر روند اقتصاد جهانی اثرگذار است.

در شرایط کنونی احتمال می‌رود که نحوه سیاست‌گذاری دولت چین به نحوی باشد که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ناچار به تغییر جهت فعالیتا در مسیر طرحی با عنوان خودکفایی ملی شوند. این موضوع می‌تواند روند تجارت جهانی تولیدکنندگان این کشور را تغییر داده و آن‌ها را ملزم به تجارت با کشورهایی کند که دولت به آن‌ها اجازه می‌دهد و بنابراین اقتصاد چین به مرور از وضعیت اقتصاد آزاد دور شود.

چین بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی است، این کشور بزرگترین تولیدکننده، مصرف‌کننده، واردکننده و حتی صادرکننده اغلب کامودیتی‌هاست. تغییر رویکرد اقتصادی چین رئیس‌جمهور چین با توجه به قدرت مطلق سیاسی و اقتصادی وی در این کشور می‌تواند روند نوسان بازارها را در دنیا تغییر دهد.