به گزارش اکوایران، در تابستانی که نرخ تورم پایین آمد، فرصت‌های شغلی زیادی فراهم بود و شهروندان آمریکایی پول بیشتری خرج کردند، این اطمینان حداقل بین مردم آمریکا و نه بانک مرکزی این کشور حاصل شد که بزرگترین اقصاد جهان دچار رکود نمی‌شود.

به نوشته بلومبرگ، اما اعتصاب بزرگ در صنعت خودروسازی، از سرگیری بازپرداخت وام‌های دانشجویی و تعطیلی احتمالی دولت در ماه نوامبر می‌توانند به راحتی تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه‌ چهارم را با کاهش یک درصدی روبه‌رو کنند.

این شوک‌های اقتصادی به همراه کاهش‌ پس‌اندازهای مردم آمریکا،‌ میزان بالای بهره بانکی و ادامه روند صعودی قیمت نفت،‌ قدرت کافی برای سوق دادن اقتصاد آمریکا به یک روند نزولی در سال جاری میلادی را دارند.

بلومبرگ اکونومیکس در گزارشی به 6 دلیل اشاره کرده که چرا هنوز هم امکان ورود اقتصاد آمریکا به رکود وجود دارد.

تاریخ نشان داده هر زمان که همه درباره فرود نرم اقتصاد صحبت می‌کنند،‌ باید برای نتایج احتمالی آن آماده بود. فرود نرم در اقتصاد، کاهش ملایم در رشد اقتصادی به وسیله افزایش نرخ بهره و کاهش محرک‌های اقتصادی است به طوری که از رکود جلوگیری شود.

رئیس وقت فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو در اکتبر 2007 و دو ماه پیش از آغاز رکود اقتصادی بزرگ گفته بود: «محتمل‌ترین نتیجه این است که اقتصاد آمریکا به سوی فرود نرم پیش خواهد رفت.». در آن زمان،‌ رئیس شعبه سان‌فرانسیسکوی بانک مرکزی آمریکا تنها فردی نبود که نسبت به آینده اقتصاد ایالات متحده خوشبین بود. در واقع زمانی که همه درباره فرود نرم صحبت می‌کنند و خوشبین هستند، فرود سخت اقتصادی رخ می‌دهد.

اما چرا پیش‌بینی رکود برای اقتصاددان‌ها دشوار است؟ یکی از دلایل این دشواری به روند پیش‌بینی‌های اقتصادی برمی‌گردد. برای پیش‌بینی آینده اقتصاد،‌ اغلب اقتصاددان‌ها معتقدند آنچه که در آینده رخ می‌دهد به روند اتفاقات کنونی مرتبط است، مانند یک فرآیند خطی؛ اما رکود اقتصادی یک فرآیند غیرخطی است و ذهن انسان نمی‌تواند این فرآیندهای غیرخطی را به خوبی تحلیل کند. در واقع اتفاقات غیرمنتظره می‌توانند حرکت اقتصادی یک کشور را تغییر دهند.

 اعتصاب صنعت خودروسازی

اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا خواستار اعتصاب در سه شرکت بزرگ خودروسازی در این کشور شده و این نخستین‌بار است که هر سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا به طور همزمان با اعتصاب روبه‌رو می‌شوند. احتمالا حدود 25 هزار کارگر با این اعتصاب‌ها همراه خواهند شد و در نتیجه آن، اختلال در زنجیره تولید صنعت خودرو اتفاق می‌افتد که تأثیرات منفی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. در سال 1998،‌ دست‌کم 9 هزار و 200 کارگر شرکت جنرال موتورز دست به اعتصاب زدند و در نتیجه آن میزان اشتغال در آمریکا با کاهش 150 هزار نفری روبه‌رو شد.

صورت‌حساب‌های دانشجویی

میلیون‌ها آمریکایی در ماه جاری میلادی دوباره شروع به دریافت صورت‌حساب‌های وام دانشجویی خواهند کرد. این فرآیند پس از آغاز همه‌گیری کرونا و به مدت 3 و نیم سال متوقف شده بود و از سرگیری پرداخت‌ها می تواند 0/2 تا 0/3 واحد درصد از رشد سالانه اقتصادی را در سه ماهه چهارم 2023 کاهش دهد.

افزایش قیمت نفت

افزایش قیمت نفت خام یکی از قابل اعتمادترین معیارها برای پیش‌بینی رکود اقتصادی است. قیمت نفت نسبت به کمترین سطح خود در تابستان با افزایش 25 دلاری همراه شده و در حال پیشروی به بیش از 95 دلار به ازای هر بشکه است.

اوراق قرضه دولتی

بازار اوراق قرضه در ماه گذشته میلادی با افزایش ارزش روبه‌رو شد و بازدهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا به 4/6 درصد رسید که بالاترین بازدهی آن در 16 سال اخیر است. اما افزایش سود اوراق قرضه می‌تواند تبعاتی برای بازارهای دیگر داشته باشد. برای مثال، شرکت‌ها برای دریافت وام در جهت سرمایه‌گذاری و توسعه با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند و همین امر می‌تواند نتایج منفی بر سهام این شرکت‌ها و عملکرد کلی بازار داشته باشد. همچنین افزایش سود اوراق قرضه می‌تواند بازیابی بخش مسکن آمریکا را با مشکل روبه‌رو کند.

رکود جهانی

کشورهای جهان می‌توانند اقتصاد آمریکا را تضعیف کنند. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با بحران بخش مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کند. در منطقه یورو میزان وام‌دهی کاهش یافته و همین امر نشانه‌ای از افت بیشتر رشد اقتصادی در این منطقه است.

تعطیلی دولت

یک توافق 45 روزه برای جلوگیری از تعطیلی دولت یک خطر بالقوه برای اقتصاد آمریکا را تا ماه نوامبر به تأخیر انداخته است؛ اتفاقی که می‌تواند تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم 2023 را بیش از پیش دچار آسیب کند. بلومبرگ اکونومیکس تخمین زده که هر هفته از تعطیلی دولت حدود 0/2 واحد درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه می‌کاهد و بازگشایی مجدد دولت نمی‌تواند تمام زیان‌های واردشده را جبران کند.

تمام مواردی که به آن اشاره شد، دلایل خوبی برای احتیاط است. فرود نرم اقتصادی برای ایالات متحده ممکن است، اما آیا این اتفاق محتمل‌ترین نتیجه خواهد بود؟ با ثابت ماندن نرخ بالای بهره بانکی و احتمال افزایش آن،‌ اعتصاب در صنعت خودرو،‌ قیمت‌های بالاتر نفت و آهسته شدن رشد اقتصادی جهان،‌ بلومبرگ معتقد است که اقتصاد آمریکا ممکن است به جای یک فرود نرم، با فرود سختی مواجه شود.