شاخص کل بازار سرمایه از اردیبهشت‌ماه سال جاری وارد فاز اصلاحی شد و هنوز نتوانسته پس از سقوط بازار در اردیبهشت کمر صاف کند و محدوده قیمتی اردیبهشت‌ماه را تجربه کند.

انتشار اوراق گواهی خاص، ریسک‌های ناشی از اتفاقات منطقه‌ای و اخباری مانند تغییر محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مواردی است که موجب اصلاح شاخص کل بازار سرمایه شده و بازدهی بورس را برای این هفته منفی نموده‌است.

خروج پول از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و تبدیل پول حقیقی به حقوقی یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه در شرایط کنونی است که فراخوان بانک‌ها برای گواهی خاص بانک مرکزی با سود ۳۰ درصد شرایط را برای بازار سرمایه بدتر کرده است.

شاخص کل روی مقاومت سال ۹۹

بازار سرمایه در محدوده مقاومتی سال ۹۹ ایستاده است این در حالی است که در آن سال سقف دلار در ابتدای کانال ۳۰ هزار تومان بود و میانگین قیمت دلار در آن سال در کانال ۲۰ هزار تومانی بود.

در حال حاضر شاخص قدرت خرید نسبی بازار سرمایه در محدوده حمایتی و سطح اشباع خرید قرار گرفته است که با حمایت تکنیکی محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد همپوشانی دارد. در صورتی که این حمایت از دست برود محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۴۹ هزار واحد که با سطح اصلاحی ۳۸ درصد فیبوناچی همپوشانی دارد مهمترین حمایت شاخص کل بازار در صورت از دست دادن حمایت دو میلیون و و ۱۰۰ هزار واحدی است.

 شرایط گروه انبوه‌سازی بهتر بود

در شرایط نامطلوب بازار سرمایه در هفته گذشته، شاخص کل انبوه‌سازی، ساز مخالف زد و شرایط در این گروه بهتر سپری شد به نحوی که شاخص این گروه در این هفته تقویت شد و بازدهی مثبت ثبت کرد.

شاخص انبوه‌سازی در بالای محدوده ابر کومو قرار دارد و خط تنکانسن در بالای کیوجنسن قرار‌دارد که نشان‌دهنده وضعیت مطلوب‌تر تکنیکی این گروه است ولی در نقطه مقابل شاخص کل انبوه‌سازی روی محدوده مقاومتی است که بالاترین سطح از دوازدهم اردیبهشت سال جاری است.

شرایط گروه پالایشگاهی خوب نبود

شاخص کل بازار سرمایه توجه ویژه‌ای به قیمت نفت و شرایط گروه پالایشگاهی دارد.

در سه هفته گذشته، شرایط برای گروه پالایشگاهی بدتر از شاخص کل بازار سرمایه بوده‌است و روند نزولی تندتری را تجربه کرده‌است. بررسی قیمت نفت جهانی نشان می‌دهد اصلاح این گروه تحت تأثیر حرکات نفت جهانی نیست و ریسک‌ها، تغییر نرخ خوراک‌ و دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری بنزین همه مواردی است که باعث تضعیف لیدر شاخص کل شده‌است.

شاخص گروه خودروسازی روی حمایت

 گروه خودروسازی که لیدر سنتی شاخص هم‌وزن بازار سرمایه است مدتی است که شرایط خوبی را برای سهامداران خود رقم نزده است. در حال حاضر شاخص گروه خودرو روی حمایت مهمی است که پیش از این بارها نسبت به آن واکنش نشان داده است و در محدوده حمایتی کف ابر کومو که با سطح اصلاحی ۶۱ درصدی فیبوناچی همپوشانی دارد قرار گرفته‌است.

در صورتی که این محدوده حمایتی از دست برود می‌توان منتظر شیب گرفتن روند نزولی بود.